Tuesday, February 19, 2008

Katarak boleh sebabkan buta

Mereka berusia 60 tahun ke atas akan alami pembentukan penglihatan seakan ‘berawan’ KATARAK bukan penyakit.

Setiap orang berusia 60 tahun ke atas akan mengalaminya. Dianggarkan, kira-kira 60,000 prosedur katarak dilakukan setiap tahun di Malaysia dan lebih 18 juta prosedur sama dilakukan di seluruh dunia. Pakar Runding Oftalmologis dan Bedah Mata, Pusat Pakar Mata Antarabangsa (ISEC), Dr Choong Yee Fong, berkata walaupun pembedahan membuang katarak dianggap prosedur pembedahan optikal yang biasa, tidak semua orang berpeluang berbuat demikian.
Pendaftar Pembedahan Katarak Kebangsaan (NCSR) merekodkan sekitar 60,000 kes pembedahan katarak dilakukan pada 2006 sedangkan berdasarkan populasi dan demografi penduduk negara ini, kira-kira 140,000 orang memerlukan pembedahan pembuangan katarak setiap tahun. Justeru, daripada angka itu 80,000 orang yang berhadapan dengan katarak tidak mendapat rawatan sepatutnya. Dr Choong berkata, banyak faktor menyebabkan masalah katarak tidak dapat ditangani meskipun ia hanya membabitkan pembedahan kecil yang singkat. Antaranya, kurang kefahaman, perasaan takut berlebihan selain capaian kepada kemudahan perubatan yang terhad tidak termasuk proses menunggu giliran pembedahan yang lama.
Di hospital kerajaan misalnya, pesakit perlu menunggu sekurang-kurangnya setahun sebelum boleh dibedah. Dr Choong berkata, secara umumnya katarak adalah pembentukan penglihatan seakan ‘berawan’ di kanta mata. Ia disebabkan proses penuaan mata. Katarak mengganggu kemasukan cahaya ke kanta mata. Gangguan itu menyebabkan pesakit mengalami masalah penglihatan seperti pandangan kabur, pandangan berganda (double vision), penglihatan warna yang terjejas dan sukar melihat cahaya terang. Pada peringkat awal pembentukannya, katarak tidak begitu mengganggu tetapi lama kelamaan apabila ia menjadi matang dan terlalu banyak, ia menyekat kemasukan cahaya ke retina.

“Katarak selalunya menjejaskan seorang daripada enam orang berusia 40 tahun. pada masa itu, katarak menyerang sebelah mata saja manakala pada usia 75 tahun, katarak boleh terjadi pada kedua-dua belah mata.

“Katarak boleh menyebabkan buta jika dibiarkan tanpa dirawat. Simptom katarak semakin teruk setiap bulan dan tahun. Sehingga kini, tiada ubat atau perubahan dalam diet boleh mencegah katarak atau berupaya ‘membersihkan’ kanta mata,” katanya.

Menjelang 2025, dianggarkan 40 juta orang buta kerana katarak di seluruh dunia. Di Malaysia saja, 100,000 kes baru katarak saban tahun dengan 85 peratus membabitkan mereka yang berusia 75 tahun ke atas. Rawatan katarak Sehingga kini, pembedahan adalah cara terbaik mengubati katarak. Tiada ubat atau pendekatan mengubah tabiat pemakanan yang boleh menyembuhkan katarak. Pembedahan biasanya membabitkan pembuangan kanta mata yang terjejas sebelum menggantikannya dengan kanta tiruan yang dikenali sebagai ‘intraocular lens” (IOL). Prosedur rawatan yang biasa bagi katarak di Malaysia dikenali sebagai “phacoemulsification’ - satu turisan kecil akan dibuat di kornea bagi membolehkan jarum kecil dimasukkan. Ia bertindak memancarkan gelombang ultrasonik dan memecahkan katarak. Kemudian, kanta tiruan dimasukkan bagi menggantikan kanta yang dikeluarkan. Prosedur ini mengambil masa antara 20 hingga 30 minit. Dr Choong berkata, pembedahan ini juga boleh menyebabkan komplikasi tetapi bukan kepada semua orang dan jika terjadi, komplikasi itu boleh dirawat.

“Kadang kala komplikasinya termasuk keradangan, jangkitan, pendarahan, bengkak dan glaukoma. Risikonya lebih besar kepada mereka yang berhadapan dengan penyakit mata atau masalah perubatan yang serius,” katanya.

Terbaru, Bausch & Lomb merintis inovasi teknologi terkini dengan tusukan mikro dikenal sebagai Proses pembedahan katarak mikro (MICS). Ketika ini, pembedahan membuang katarak menyaksikan pakar bedah mata membuat pembedahan tusukan di mata berukuran 2.65 milimeter atau lebih di kornea sebelum meletakkan kanta tiruan. Bagaimanapun, dengan sistem baru MICS, pakar bedah hanya membuat tusukan berukuran 1.8mm saja tanpa memanjangkan masa pembedahan. Malah, menerusi MCIS, penglihatan dapat dipulihkan dengan cepat.

INFO: Simptom

Pandangan yang ‘berawan’, kelabu atau kelam

Kesukaran melihat di waktu malam

Sensitif terhadap cahaya (silau)

Pandangan pada warna yang kabur

Penglihatan berkembar Fakta katarak

Katarak adalah keadaan yang terjadi dalam kanta mata.

Katarak adalah protein yang diubah dari bentuk asalnya.

Awalnya katarak tidak mendatangkan masalah tetapi apabila ia sudah matang, ‘awan’ dalam kanta meningkat.

Ia menyebabkan kurang cahaya masuk ke retina dan menyebabkan kehilangan penglihatan dan buta.

1 comment:

Dr Akbar Abdullah said...


Info yang berguna. Katarak boleh disebabkan oleh faktor usia dan faktor sekunder iaitu penyakit kronik seperti kencing manis dan darah tinggi. Untuk mencegah katarak, mata perlu dijaga dari awal kerana proses pembentukan selaput pada kanta mata adalah satu proses yang perlahan dan berterusan. Bagi mencegah katarak, seseorang yang berisiko tinggi digalakkan untuk mengamalkan pemakanan yang kaya dengan Vitamin C, beta-carotene dan Vitamin E. Selain itu, bagi mereka yang menghidap penyakit-penyakit kronik, kawalan penyakit itu sangat penting. Merokok dan pengambilan minuman keras juga tidak digalakkan kerana ia boleh mengurangkan kandungan air di dalam kanta dan menyebabkan kanta menjadi kering dan tidak kenyal.