Wednesday, August 6, 2008

Realiti rintangan antibiotik

UBAT yang digunakan untuk menentang jangkitan bakteria dikenali sebagai antibiotik atau ubat antimikrobial. Bakteria dan virus pula merupakan dua punca utama jangkitan.

Namun, rawatan menggunakan antibiotik hanyalah untuk jangkitan bakteria memandangkan antibiotik tidak memberi kesan terhadap virus yang menjadi punca demam selesema, selesema (flu) dan kebanyakan masalah sakit tekak.

Pengenalan antibiotik penisilin sekitar 1940-an mengubah dunia perubatan manusia dan berjaya menyelamatkan ramai pesakit dan mengurangkan komplikasi serius jangkitan yang membahayakan nyawa. Bagaimanapun, dalam tempoh yang singkat sahaja selepas antibiotik diperkenalkan, bakteria mula membentuk ketahanan terhadapnya. Ini menyebabkan rawatan menggunakan antibiotik yang sama tidak berkesan seperti sebelumnya.

Masalah rintangan (ketahanan) antibiotik ini berterusan sehingga kini, bukan sahaja terhadap penisilin malahan terhadap antibiotik generasi baru yang lebih kuat. Masalah rintangan antibiotik juga diperakui sebagai antara masalah utama dunia perubatan kini sehingga pertubuhan seperti Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) dan Perikatan Penggunaan Antibiotik dengan Bijak (APUA) mengambil langkah awal menerangkan masalah rintangan antibiotik kepada pakar perubatan dan juga orang ramai.

Usaha sejagat perlu ditingkatkan dalam memastikan penggunaan antibiotik sewajarnya, dengan memastikan terapi antibiotik hanya untuk jangkitan bakteria, penggunaan mengikut bentuk jangkitan dan menegaskan kepada pesakit pentingnya mengikuti panduan terapi antibiotik seperti yang diarahkan doktor.

Adaptasi ketahanan

Bakteria dapat membentuk ketahanan atau daya rintangan terhadap antibiotik melalui beberapa cara, semuanya melibatkan perubahan genetik. Gen (asas genetik) bakteria mungkin berubah melalui mutasi secara rawak atau pertukaran gen dengan mikroorganisma lain. Gen yang berubah ini membolehkan bakteria tersebut sama ada memusnahkan struktur kimia antibiotik atau menghalang kesan antibiotik terhadap pembiakan bakteria tersebut.

Hukum alam memilih yang kuat untuk terus hidup dan ini mencadangkan lambat-laun semua bakteria akan membentuk rintangan terhadap antibiotik. Penyalahgunaan atau penggunaan antibiotik sama berulang kali merupakan dua punca utama peningkatan kejadian rintangan antibiotik. Dianggarkan sehingga 50 peratus preskripsi antibiotik kepada ahli masyarakat juga sebenarnya tidak diperlukan.

Faktor-faktor biasa yang menyumbang kepada preskripsi antibiotik yang tidak sesuai termasuk:

l pesakit meminta antibiotik (walaupun bukan dijangkiti bakteria)

l persepsi doktor yang menganggap pesakit mahukan antibiotik (walaupun tidak diperlukan)

l masa terhad untuk mengesahkan diagnosis yang tepat atau masa untuk menjelaskan kepada pesakit mengapa mereka tidak memerlukan antibiotik

l doktor khuatir tersalah diagnosis jangkitan bakteria sebagai jangkitan virus

Pesakit juga menyumbang kepada pembentukan rintangan antibiotik dengan meminta antibiotik sedangkan mereka dijangkiti virus atau fungus dan bukannya jangkitan bakteria. Selain itu, dengan tidak mematuhi panduan pengambilan antibiotik, mereka turut menyebabkan perkembangan spesies bakteria dengan ketahanan terhadap antibiotik berkenaan. Masalah tidak mengikut arahan pengambilan antibiotik ini merupakan sesuatu yang biasa di kalangan pesakit yang menghidap jangkitan salur pernafasan.

Ada di kalangan pesakit yang mengambil ubat mengikut kelapangan dan ada juga terus berhenti dan tidak menghabiskan antibiotik yang diberikan atas alasan sudah berasa semakin sihat. Hanya pengambilan kesemua dos antibiotik yang diberikan, mengikut masa ditetapkan akan membunuh kesemua bakteria yang menjangkiti pesakit. Jika pesakit ‘melangkah’ masa yang ditetapkan atau tidak menghabiskan semua dos antibiotik yang diberikan, berkemungkinan akan menyebabkan jangkitan berulang yang lebih teruk.

Ini kerana sebahagian antibiotik yang diambil pada awalnya telah membunuh semua bakteria yang lemah tetapi gagal membunuh bakteria yang lebih ‘tegar’. Kumpulan bakteria yang lebih kuat ini akan membiak semula, mengisi kekosongan yang ditinggalkan bakteria yang telah dibunuh antibiotik, menyebabkan pesakit lebih sukar dirawat, serta memerlukan jumlah ubat yang lebih banyak dan masa lebih lama untuk pulih.

Masalah dos

Profesor Perubatan Respiratori Institut Penyakit Respiratori Universiti Milan, Itali, Profesor Dr. Francesco Blasi menjelaskan masalah dalam terapi antibiotik adalah ia perlu diambil untuk satu tempoh tertentu.

“Antibiotik yang diberikan dalam dos yang rendah perlu diambil untuk satu tempoh yang agak panjang. Risiko rintangan antibiotik meningkat jika pesakit melangkah salah satu dos berkenaan.
“Tertinggal atau sengaja meninggalkan salah satu dos antibiotik menjadi punca utama pembentukan ketahanan terhadap antibiotik,” katanya.

Menurut beliau, pesakit wajib mengambil antibiotik seperti yang diarahkan, tetapi jika bilangan dos dan tempoh antibiotik perlu diambil dapat dikurangkan, kadar pematuhan arahan pengambilan antibiotik pasti lebih tinggi.

Bilangan dos yang perlu diambil dalam satu hari dan bilangan jenis (ubat berbeza) yang perlu diambil dalam satu hari juga menjadi penentu utama pematuhan arahan pengambilan antibiotik. Apa juga jenis ubat, tempoh pengambilan ubat yang lebih pendek akan menunjukkan tahap pematuhan arahan lebih baik di kalangan pesakit.

Dr. Blasi menjelaskan masalah pematuhan tidak timbul di hospital memandangkan doktor dan jururawat memantau pengambilan ubat oleh pesakit.

Pesakit luar

“Masalah utama adalah di kalangan pesakit luar yang diberikan ubat (antibiotik) dan diarahkan mengambilnya mengikut jumlah dan masa tertentu.

“Masalah serupa dapat dilihat di kalangan pesakit diabetes dan kolesterol tinggi. Tahap tertinggi pematuhan arahan pengambilan ubat tertinggi untuk bulan pertama, tetapi kemudian mula menurun dan menjelang bulan ketiga ada yang telah berhenti mengambil ubat sepenuhnya,” ujarnya.

Menurutnya, tahap pematuhan mungkin tinggi selepas lima hari jika perlu mengambil satu ubat setiap hari tetapi untuk pengambil ubat tiga kali sehari, terdapat kemungkinan pesakit telah berhenti mengambil ubat sebelum hari kelima lagi. Ini amat membimbangkan terutamanya dalam pematuhan pengambilan antibiotik.

Namun, beliau menyatakan tahap pematuhan pengambilan ubat juga mungkin lebih tinggi jika pesakit memikirkan penyakit yang dihadapi amat berbahaya.

Dr. Blasi turut menegaskan penggunaan antibiotik dalam dos yang rendah dan dalam tempoh berpanjangan merupakan ‘cara terbaik’ untuk membentuk rintangan antibiotik.

Terapi dos tunggal

Dr. Blasi menjelaskan tahap kepekatan merencatkan minimum (MIC) menentukan keberkesanan antibiotik membunuh bakteria.

“MIC adalah kepekatan minimum di mana bakteria dihalang daripada membiak dan dapat dibunuh dengan mudah. Kepekatan antibiotik dalam badan pesakit perlu berada di atas garis MIC bakteria untuk terus berkesan.

“Jika pesakit meninggalkan satu dos dan kepekatan antibiotik jatuh di bawah garis MIC, bakteria kuat yang masih hidup akan kembali membiak,” katanya.

Menurutnya, bakteria baik di dalam mulut (oral flora) juga berkemungkinan membentuk ketahanan terhadap antibiotik jika pesakit melangkah dos yang ditetapkan.

Oleh itu, tegasnya, kepekatan antibiotik perlu berada di atas garis MIC sebanyak dan selama mungkin, iaitu dengan pengambilan dos antibiotik mengikut arahan doktor.

Pemilihan antibiotik untuk rawatan juga bergantung kepada beberapa faktor seperti kepekatan yang berkesan, separuh hayat antibiotik, kesan terhadap spesies bakteria sasaran dan kesan kepada spesies bakteria lain, termasuk bakteria baik (normal flora).

Dr. Blasi menyatakan antibiotik yang bergantung kepada tahap kepekatan (untuk berkesan) memerlukan tahap kepekatan paling tinggi pada hari pertama rawatan.

“Kesan dos tinggi ini terbaik dalam beberapa jam pertama, dan dalam dos yang tepat, antibiotik tersebut boleh membunuh semua bakteria berkenaan.

“Selain itu, terdapat juga kesan selepas penggunaan antibiotik tersebut di mana bakteria yang masih hidup tidak dapat membiak (bilangan tidak bertambah) dan memudahkan sel-sel sistem imuniti badan membunuh baki bakteria yang tinggal,” jelasnya.

Menurut beliau, dalam perbandingan rawatan tempoh panjang (dos rendah) dan rawatan tempoh pendek (dos tinggi), kajian menunjukkan rawatan jangka pendek adalah yang terbaik dalam merawat jangkitan bakteria.

Tambahnya, satu lagi kebaikan tempoh rawatan jangka pendek adalah mengurangkan pendedahan antibiotik kepada normal flora badan, mengelakkan berlakunya ‘pemberontakan’ bakteria baik yang membentuk rintangan antibiotik.

Formulasi baru Azithromycin

Dr. Blasi menyatakan formulasi terbaru antibiotik Azithromycin kini diberikan dalam dos tinggi tunggal yang didapati lebih berkesan berbanding dos lebih rendah yang perlu diambil untuk beberapa hari.

“Formulasi baru ini menumpukan kepada kepekatan antibiotik tertinggi dalam beberapa jam awal jangkitan bakteria, iaitu kepekatan tertinggi untuk kemuncak jangkitan.

“Kepekatan lebih tinggi ini juga tidak bermakna kepekatan berpuluh kali ganda daripada sebelumnya,” ujarnya.

Menurutnya, berbanding menggunakan kepekatan 1.5 gram selama tiga hari, formulasi baru ini menggunakan kepekatan dua gram dan hanya perlu diambil sekali.

Selain itu, Dr. Blasi memaklumkan kesan formulasi ini juga ditingkatkan keupayaan sel-sel imuniti badan (neutrofil, makrofaj) bertindak sebagai ‘teksi’ atau pengangkut antibiotik tersebut terus ke tapak jangkitan.

“Sel-sel imuniti badan dapat menyerap antibiotik tersebut dan membawanya bersama ke tapak jangkitan ketika tindak balas imuniti sel-sel berkenaan menentang jangkitan.

“Peningkatan kepekatan juga didapati meningkatkan kadar penyerapan antibiotik oleh sel-sel imuniti berkenaan,” jelasnya.

Menurut beliau, antibiotik yang diserap itu akan dibebaskan sebaik sahaja sel-sel imuniti bertembung dengan bakteria yang menyerang.
Bagaimanapun, bukan semua jenis antibiotik dapat diberikan dalam dos tunggal.

Dr. Blasi menjelaskan, Azithromycin dapat diberikan dalam dos tunggal berikutan separuh hayatnya adalah 50 jam, yang bermakna kepekatannya hanya akan berkurangan menjadi separuh selepas 50 jam.

“Jangka separuh hayat antibiotik ini juga dijangka lebih tinggi di dalam badan (tahan lebih lama) di samping keupayaannya untuk kekal di dalam tisu badan untuk tempoh tertentu.

“Dengan itu, walaupun hanya diberikan satu dos pekat, antibiotik ini dapat kekal di dalam badan sehingga tujuh hari, memberi kesan berpanjangan dalam menentang jangkitan bakteria,” katanya.

Dr. Blasi memaklumkan kepekatan Azithromycin juga paling tinggi pada hari pertama, membolehkannya bertindak di ketika kemuncak jangkitan.

Pada dasarnya, antibiotik ini serupa seperti dos yang digunakan sebelum ini, dari segi tahap keselamatan dan juga kesan sampingannya. Hanya cara penggunaannya berbeza di mana tahap kepekatannya di dalam badan juga akan menurun mengikut masa, seperti dos lama, tetapi hadir dalam kepekatan lebih tinggi pada hari pertama.

Menurut Dr. Blasi, terapi singkat ini digunakan untuk pesakit luar yang menghidap pneumonia, sinusitis atau sinusitis bakteria akut (jangkitan ringan sehingga sederhana sahaja).

Kombinasi

“Bagi kes pneumonia yang teruk, antibiotik lain atau kombinasi beberapa jenis antibiotik mungkin perlu digunakan.

“Pesakit dengan jangkitan teruk juga mungkin perlu dimasukkan ke wad, terutamanya jika melibatkan spesies bakteria yang sukar dirawat,” jelasnya.

Namun, beliau memaklumkan perlunya pemeriksaan semula diagnosis atau menukar bentuk rawatan jika pesakit tidak menunjukkan kemajuan selepas tiga hari.

Ini tambahnya sama bagi rawatan menggunakan mana-mana antibiotik, yang perlu ditukar jika didapati tidak berkesan kepada pesakit berkenaan.

Dr. Blasi bagaimanapun menegaskan penggunaan formulasi baru ini tetap terikat dengan beberapa faktor seperti epidemiologi jangkitan dan faktor risiko penggunaan formulasi berkenaan terhadap pesakit.

“Rawatan perlu khusus mengikut keperluan pesakit untuk mendapatkan kesan terbaik terhadap masalah jangkitan yang dihadapi. Perlu menggunakan ubat yang betul untuk pesakit yang betul.
“Antibiotik dos tunggal atau berkepekatan tinggi mungkin pendekatan terbaik untuk sesetengah kes tetapi ia bukan penyelesaian untuk semua kes jangkitan bakteria,” tegasnya.

Tambahnya, manfaat utama dos tunggal ini adalah dari segi pematuhan pengambilan antibiotik memandangkan pesakit hanya perlu mengambil satu dos sahaja.

Formulasi baru Azithromycin ini dilancarkan di Malaysia pada 20 Julai lalu tetapi dalam bentuk cecair sahaja. Ia juga boleh dicampurkan dengan air, terutamanya untuk kanak-kanak, tetapi lebih penting lagi tidak perlu lagi gusar tentang pengambilan dos ulangan.

Selain itu, penyerapan berperingkat formulasi baru ini turut tidak meninggalkan kesan yang tidak diingini terhadap normal flora usus, seterusnya mengurangkan kesan sampingan seperti cirit-birit terhadap pesakit. Pengambilan formulasi baru antibiotik ini tanpa makanan juga didapati banyak mengurangkan kesan sampingan cirit birit di kalangan pesakit.

Namun, tidak kira sama ada pengambilan antibiotik atau ubat-ubatan lain, doktor perlulah memberi panduan pengambilan ubat dengan tepat sementara pesakit pula perlu mematuhi arahan pengambilan ubat supaya dapat segera pulih sepenuhnya.

No comments: