Thursday, July 24, 2008

Lelaki buncit risiko diabetes

PERUT yang kempis dan kemas bukan saja menambah keyakinan diri seorang lelaki malah yang lebih penting ia mencerminkan kesihatan pemilik tubuh tersebut.

Kajian membuktikan lelaki yang memiliki tumpuan lemak di kawasan perut atau disebut juga memiliki bentuk tubuh seperti buah epal, lebih berisiko terkena penyakit diabetes, angin ahmar dan jantung.

Sebelum menafsir kegemukan dan kaitannya dengan beberapa penyakit berbahaya, ada baiknya kaum lelaki mengambil sedikit masa melakukan ujian BMI (indeks jisim tubuh) pada diri sendiri.

Ini disarankan oleh Pakar Gastroentologi di Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC), Dr. Abdul Malik Jamal Buhari sebelum menentukan tahap kegemukan badan seseorang.

“Untuk mengira BMI, berat (kilogram) dibahagikan dengan ketinggian (meter), apabila individu itu berada pada tahap lebih daripada 30 maka, dikategorikan sebagai berat badan berlebihan atau obesiti.

“Bagaimanapun, ia kadang kala tidak begitu tepat terutama bagi orang yang berotot iaitu mereka yang kuat bersenam. Apa yang terjadi ialah BMI golongan ini mungkin tinggi iaitu antara 25 hingga 30, tetapi mereka ini dikategorikan sihat.

“Masalahnya ialah pada lelaki yang kurus, tetapi memiliki perut yang buncit atau dalam istilah perubatannya dipanggil central obesity.

“Bagi masyarakat Asia, saiz ukur lilit yang ideal bagi lelaki ialah kurang daripada 90 sentimeter (sm) manakala bagi wanita ialah 80 sm, jika lebih dari itu dipanggil central obesity,” ujar beliau ketika ditemui di kliniknya, baru-baru ini.

Walaupun ramai yang mempunyai stigma bahawa perut lelaki yang buncit berkait rapat dengan penyakit jantung, Dr. Malik merungkai pernyataan itu dengan menyatakan buncit sebenarnya memberi lebih risiko untuk mendapat penyakit diabetes.

“Memang perut buncit dikatakan berkaitan dengan penyakit jantung tetapi ia sebenarnya bukanlah secara langsung. Kalau dikatakan kegemukan badan keseluruhan, memang secara langsung berkaitan dengan penyakit jantung.

“Sindrom tersebut dinamakan metabolic syndrome. Antara penyakit lain yang berisiko secara tidak langsung ialah darah tinggi, pradiabetes dan kolesterol tinggi.

“Semua ini ada berkaitan dengan jantung, contohnya kalau ada darah tinggi, individu itu boleh terkena serangan jantung, diabetes pun sama boleh terkena serangan jantung atau mungkin juga kegagalan fungsi jantung,” jelas Dr. Malik.

Tambah beliau, buncit disebabkan oleh pemakanan yang tidak seimbang dan kurangnya bersenam.

Kedua-dua ini menyebabkan lelaki berisiko tinggi menghidap kencing manis dan masalah kolesterol. Yang pasti masalah ini adalah antara faktor risiko untuk mendapat masalah jantung.

“Secara umumnya, seorang lelaki itu harus kurangkan makanan yang bergoreng dan kolesterol tinggi.

“Kurangkan pemakanan yang berunsur karbohidrat seperti nasi putih, roti putih, kentang, kuih-muih, kurangkan pemakanan yang berkalori tinggi seperti berlemak atau bergoreng. Disyorkan mengambil lebih sayur-sayuran dan buah-buahan seperti epal, betik, buah limau namun tidak digalakkan ialah tembikai, mangga dan durian.

“Mereka juga digalakkan memakan lebih protein daging putih seperti ikan dan ayam (jangan yang bergoreng) serta kurangkan mengambil daging merah.

“Jangan mengambil minuman yang bergas, kerana ia mengandungi gula yang terlalu tinggi.
Gaya hidup pula mesti berubah dengan melakukan senaman 30 minit sehari sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Senaman yang disyorkan ialah berjalan secara cepat. Kurangkan penggunaan lif, banyakkan naik tangga,” hurai beliau.

Sekiranya seseorang lelaki itu telah disahkan menghidap penyakit diabetes atau jantung, mereka masih boleh melakukan senaman dan mengamalkan corak pemakanan yang lebih sihat, cuma sebagai tambahan, mereka perlu mengambil ubat-ubatan tertentu untuk mengawal penyakit mereka.

“Bila seorang lelaki semakin meningkat usia, hormon testosteron semakin berkurangan, jadi mereka lebih cenderung untuk gemuk terutama di bahagian pinggang.

Secara kesimpulannya, orang buncit sebenarnya meninggikan risiko untuk mendapat penyakit diabetes jika ia tidak dikawal melalui pemakanan dan senaman.

No comments: