Wednesday, March 12, 2008

Belon atasi saluran darah tersumbat


Teknologi unik dan terbaru membolehkan penyampaian ubat terus ke dinding salur darah untuk rawatan yang lebih berkesan

SELAMA ini pakar perubatan menggunakan stent (alat gantian yang dimasukkan ke dalam salur darah yang tersumbat) untuk melancarkan aliran darah pada saluran darah yang tersumbat terutama bagi penyakit jantung.

Bagaimanapun, penggunaan alat itu tidak mengatasi sepenuhnya masalah saluran darah tersumbat kerana berlaku beberapa komplikasi antaranya saluran darah itu tersumbat semula.

Kini, teknologi terbaru dalam dunia perubatan kardiologi menyaksikan penemuan kaedah rawatan yang sama konsepnya dengan stent membebaskan ubat (DES) tetapi berbentuk gabungan belon koronari (belon halus yang dimasukkan dengan bantuan kateter dalam salur darah yang tersekat. Belon ini bertindak dengan menekan plak ke dinding salur darah sekali gus membuka laluan) dengan polimer mudah serap.

Ketua Jabatan Kardiologi dan Perubatan Pusat Perubatan Universiti Malaya (UM), Prof Dr Wan Azman Wan Ahmad, berkata, teknologi unik dan terbaru ini membolehkan penyampaian ubat terus ke bahagian luka untuk rawatan yang lebih berkesan. Beliau berkata, belon membebaskan ubat (DEB) bertindak dengan masuk ke dalam salur darah yang tersumbat dan membuka laluan sebelum keluar semula.
"Selepas dimasukkan ke tubuh pesakit sama ada menerusi salur darah di tangan atau pangkal paha, ia akan membebaskan ubat yang dibawa pada arteri yang dirawat sebelum dikeluarkan semula,"

"Jika arteri yang tersumbat lebih dari satu, DEB yang akan dimasukkan boleh dilakukan serentak pada satu masa bergantung kepada keadaan pesakit," katanya sambil menjelaskan DEB bertindak sebagai ejen penghantar ubat menggunakan belon kateter.

DEB yang konsepnya sama seperti DES, tetapi tidak berada dalam tubuh pesakit dilancarkan di Malaysia, baru-baru ini, dikenali sebagai 'SeQuent Please' di bawah jenama B Braun. Prof Wan Azman berkata, belon koronari bukan saja membuka laluan kepada salur darah yang tersumbat malah berupaya mencegah sel baru tumbuh dan mensasar terus ke dinding salur darah.

Kelebihan DEB tentu saja untuk mengurangkan durasi terapi antiplatelet selain boleh digunakan sebagai satu rawatan atau digabungkan dengan stent metal (BMS).

Dalam satu kajian berperingkat yang dilakukan Institut Klinikal, Pusat Kardiologi di Jerman, sebahagian pesakit yang dirawat dengan belon membebaskan ubat memberi tindak balas yang positif. Kajian membabitkan 120 pesakit yang dinamakan PEPCAD (Paclitaxel eluting PTCA-balloon catheter in CAD) itu diketuai Dr Martin Unverdorben.

Kajian itu mendapati selepas enam bulan, pesakit yang dirawat dengan belon membebaskan ubat (DEB) menunjukkan 5.5 peratus kadar restenosis, berbanding keputusan penggunaan DES seperti yang dilaporkan sebelum ini iaitu 31.2 peratus. Untuk komplikasi kardiak yang lain seperti serangan jantung dan kematian di kalangan pengguna DEB adalah enam peratus manakala 18.9 peratus bagi pengguna DES.

Dalam kajian PEPCAD kedua pula pesakit yang dirawat dengan DEB hanya mengalami 3.7 peratus kadar retenosis dan 4.8 peratus MACE manakala bagi pesakit yang dirawat dengan DES adalah 20 peratus retenosis dan 22 peratus MACE.

Prof Wan Azman berkata, kajian PEPCAD keempat sedang dijalankan ke atas pesakit jantung koronari yang juga penghidap diabetes di Malaysia dan Thailand. "

Ada empat hospital di Malaysia yang terbabit dalam kajian ini iaitu PPUM, Institut Jantung Negara (IJN), Hospital Umum Sarawak dan Hospital Pulau Pinang manakala dua lagi hospital di Thailand," katanya.

Kelemahan penggunaan stent Walaupun stent dan angioplasti adalah antara pilihan popular menangani masalah arteri tersumbat atau sempit, pesakit yang menggunakannya berhadapan pula dengan komplikasi terlalu banyak tisu tumbuh di sekitar stent. Arteri yang dirawat tersumbat semula dikenali sebagai 'restenosis'.

Bagaimanapun, restenosis boleh diatasi dengan stent membebaskan ubat (drug-eluting stent (DES), yang berfungsi memulihkan pengaliran darah dan menghalang terlalu banyak tisu tumbuh. Walaupun stent membebaskan ubat terbukti berkesan untuk menurunkan kadar restenosis dan keperluan untuk rawatan lanjut, pesakit berhadapan pula dengan risiko pengumpulan darah di dalam salur darah (thrombus) yang dirawat.

Senario thrombus itu pula biasanya dikesan pada tahap yang lewat. Prof Dr Wan Azman berkata, keadaan ini berlaku kerana jenis salutan polimer (bahan plastik yang mengandungi ubat pada permukaan stent) yang digunakan untuk penyakit jantung.

Sepintas lalu mengenai penyakit koronari arteri (CAD) Ketua Jabatan Kardiologi Hospital Umum Sarawak dan Profesor Jemputan Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), Prof Dr Sim Kui Hian, berkata walaupun CAD sering dikaitkan dengan golongan berusia sebelum ini, tetapi keadaan itu sudah banyak berubah.

Beliau berkata, dalam kajian yang dijalankannya, pesakit paling muda yang pernah dirawat berusia 23 tahun.

"CAD adalah pembunuh utama di dunia dengan 16.7 juta kematian setiap tahun dan hampir 80 peratus mangsa adalah dari negara berpendapatan rendah dan sederhana," katanya.

CAD menjelaskan keadaan plak yang terbina di dalam arteri dan menyempitkannya. Keadaan ini menyebabkan jumlah darah yang dibekalkan ke jantung berkurangan selain boleh menyebabkan darah beku terkumpul dalam arteri.

"Plak seperti yang diketahui adalah gabungan lemak, kolesterol, kalsium dan bahan lain yang boleh ditemui dalam darah," katanya. Walaupun lelaki kerap dikaitkan dengan CAD, wanita selepas putus haid juga berisiko diserang penyakit itu dan jumlahnya menyamai bilangan pesakit lelaki. Statistik kematian di hospital kerajaan seluruh

Malaysia menyaksikan pada 2006, 15.5 peratus wanita meninggal dunia disebabkan sakit jantung manakala 9.9 peratus disebabkan strok. Angka ini tidak jauh beza dengan statistik tahun sebelum itu iaitu 14.9 peratus meninggal dunia kerana sakit jantung manakala 9.8 peratus disebabkan strok. Prof Dr Sim berkata, di kalangan lelaki, antara punca utama CAD tentu saja merokok dan 84 peratus daripada 1.4 bilion perokok datang dari negara membangun. "Selain merokok terdapat banyak lagi faktor risiko CAD.

Dianggarkan 11.6 juta orang dewasa berusia 25 hingga 64 tahun berhadapan sekurang-kurangnya satu risiko sakit kronik (diet, tidak bersenam, obesiti, tekanan darah tinggi).

"Hanya tiga peratus saja daripada orang dewasa di Malaysia yang tidak memiliki faktor risiko itu," katanya.

Prof Dr Sim berkata, CAD juga dikaitkan dengan gaya hidup tidak sihat. Malah, tahun lalu, bekas Menteri Kesihatan, Datuk Dr Chua Soi Lek pernah mengeluarkan kenyataan kerajaan membelanjakan RM900 juta bagi membekalkan ubat-ubatan di seluruh hospital kerajaan bagi menangani penyakit berkaitan gaya hidup.

InfoFaktor risiko CAD

Tahap kolesterol dalam darah (tahap kolesterol jahat yang tinggi dan tahap kolesterol baik yang rendah)
Tekanan darah tinggi
Merokok
Masalah penolakan insulin
Diabetes
Obesiti
Tidak bersenam
Usia lanjut
Sejarah keluarga

No comments: