Monday, March 3, 2008

Ramai wanita alami hilang kawalan pundi kencing



KEHAMILAN antara faktor hilang kawalan pundi kencing


Kerap angkat benda berat, lahirkan anak atau sudah putus haid berisiko alami masalah urine incontinence

HILANG kawalan pada pundi kencing adalah masalah biasa dialami wanita. Bukan saja wanita yang sudah putus haid atau melahirkan anak, ada kalanya masalah ini turut dialami wanita muda yang belum berkahwin. Masalah hilang kawalan pada pundi kencing atau disebut sebagai urine incontinence (UI) memang memalukan dan ada kalanya menyusahkan.

Walaupun UI dialami ramai wanita, masalah ini masih sukar ditangani sepenuhnya kerana wanita selalunya malu untuk berjumpa doktor.

Selain kerap dirujuk kepada doktor urologi yang kebanyakannya lelaki, mereka yang mengalaminya juga berasakan UI masalah kecil malah ada yang beranggapan ia perkara wajib dalam 'senarai' proses penuaan.

Malangnya, andaian itu tidak benar Pakar Perunding Perbidanan dan Uroginekologi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Seri Suniza Sufian, berkata UI terbahagi kepada tiga jenis, iaitu tekanan (stress incontinence), terdesak (urge incontinence) dan pundi kencing yang terlalu aktif (over active bladder).

"Walaupun nampak remeh tetapi ia adalah masalah besar terutama bagi wanita Islam kerana menyukarkan mereka untuk bersembahyang, apatah lagi jika terkucil setiap kali ketawa atau bersin," katanya.

Dr Seri Suniza berkata, wanita yang kerap mengangkat benda-benda berat, melahirkan anak atau putus haid, lebih berisiko mengalami UI.

"Jumlah wanita yang mengalami UI juga adalah dua kali ganda lebih ramai daripada lelaki terutama wanita berusia. "Lelaki yang mengalami UI pula adalah lelaki yang bermasalah dengan kelenjar prostat," katanya. Beliau berkata, UI terjadi kerana otot pelvis dan saraf yang membantu menahan atau melepaskan air kencing terganggu. Biasanya otot itu mengendur.

Dr Seri Suniza berkata, selalunya UI bermula dengan kekerapan membuang air kecil dalam sehari. "Biasanya, kebanyakan kita membuang air kecil lapan kali sehari. Bagi mereka yang mengalami UI, kekerapan membuang air kecil adalah dalam tempoh 35 hingga 40 minit sekali. Walaupun UI jarang dikaitkan dengan penyakit kronik, tetapi ia memalukan," katanya.

Jenis-Jenis UI

a) Tekanan (stress incontinence) Terjadi apabila bersin, ketawa, batuk, berjoging atau perkara-perkara lain yang meletakkan pundi kencing dalam keadaan tertekan. Ia adalah masalah hilang kawalan pundi kencing yang paling biasa dialami wanita.

b) Terdesak (urge incontinence) Selalunya anda akan berasa terlalu ingin membuang air kecil hingga menyebabkan anda terkencing sebelum sempat sampai ke tandas.

Dalam keadaan ini, otot pundi kencing mengecut dan hanya memberi anda isyarat hendak kencing beberapa saat atau minit saja. Dalam kes seperti ini, anda juga kerap kencing. Pada waktu malam, rasa ingin kencing itu juga menyebabkan anda terjaga daripada tidur beberapa kali. Ada juga mereka yang berasa terlalu ingin kencing walaupun hanya meminum sedikit air. Kadangkala ia juga disebabkan oleh jangkitan salur kencing selain masalah pada usus atau sistem saraf yang dikaitkan dengan penyakit lain seperti parkinson atau sclerosis pelbagai (MS).


c) Pundi kencing terlalu aktif Kategori ini terdiri daripada beberapa lagi jenis UI antaranya kencing yang kerap dan banyak (overflow) dan kekerapan bangun malam untuk membuang air kecil (nocturia incontinence).

Selalunya, masalah ini disebabkan saraf menghantar isyarat kepada pundi kencing pada masa yang salah. Ini menyebabkan otot mengecut tanpa amaran.

Punca UI

UI bukan penyakit tetapi simptom. Ia menandakan masalah lain tetapi boleh dipulihkan. Selain masalah jangkitan pada salur kencing dan sembelit, UI juga boleh disebabkan gaya hidup seperti pengambilan minuman beralkohol, berkafein, pengambilan ubat-ubatan dan kecederaan.

Selain itu, UI juga boleh disebabkan oleh kehamilan dan melahirkan anak.

Rawatan

Tidak semestinya setiap masalah UI perlu ditangani dengan pembedahan, sebaliknya memantapkan otot pelvis dengan membuatkan fisioterapi dan mengambil ubat-ubatan adalah pilihan utama. Secara umum ada beberapa cara rawatan selain pembedahan.

a) Perubahan gaya hidup

Elakkan mengambil minuman berkafein seperti kopi dan minuman berkarbonat selain kurangkan meminum air jika anda mengambil air terlalu banyak dalam sehari.

b) Senaman lantai pelvis

Di kalangan orang Melayu, senaman kemut memang cukup dikenali sebagai rawatan otot lantai pelvis yang kendur. Senaman ini akan membantu menguatkan otot pelvis dan mengawal pundi kencing.

c) Latihan pundi kencing

Melewatkan kencing selepas rasa terdesak untuk berbuat demikian. Mulakan dengan cuba menahan 10 minit setiap kali terasa desakan untuk kencing. Tujuan bagi memanjangkan selang masa setiap kali anda ke tandas untuk dua hingga empat jam.

No comments: