Monday, March 24, 2008

Kanak-kanak pekak boleh belajar bertutur


Alat bantuan pendengaran, tunjuk ajar pakar terapi atau pembedahan boleh atasi masalah UJIAN pendengaran adalah antara pemeriksaan yang perlu dibuat sebaik saja bayi dilahirkan. Jika bayi dilahirkan pekak dan lambat dikesan, kebolehannya untuk belajar bahasa serta membentuk kemahiran komunikasi mungkin terjejas.
Secara umum, kanak-kanak pada usia tiga tahun mungkin mempunyai sekitar 700 patah perkataan dalam koleksi tata bahasanya. Bagaimanapun, bagi kanak-kanak pekak yang sebaya, dia mungkin hanya tahu 25 patah perkataan.

Pakar Perunding Pediatrik, Hospital Pakar Perdana Kota Bharu, Kelantan, Dr Mazidah Abdul Rasid, berkata pekak adalah satu daripada kecacatan kongenital yang sering terjadi pada bayi yang baru lahir. Beliau berkata, sebagai contoh di United Kingdom (UK), statistik Persatuan Kanak-Kanak Pekak UK, menunjukkan 840 bayi yang dilahirkan setiap tahun mengalami masalah hilang pendengaran kekal.
“Separuh daripadanya tidak didiagnos hingga usianya mencecah 18 bulan. Suku daripada jumlah itu pula dikesan mengalami masalah pendengaran pada usia tiga tahun setengah,” katanya.

Dr Mazidah berkata, penyaringan tahap pendengaran boleh dilakukan selepas bayi dilahirkan. Ia dilakukan sebelum bayi dibenarkan keluar dari hospital dengan menjalani ujian sensitiviti pendengaran menggunakan mikrofon mini yang dimasukkan ke dalam salur telinga.
“Ia bagi memastikan sama ada organ pendengaran (koklea) berfungsi secara normal atau tidak. Ujian ini dikenali sebagai ‘automated transient evoked otoacoustic emission’. “Jika tiada tindak balas pada tahap saringan ini, bayi akan diperiksa menggunakan kaedah audiometri gerak balas batang otak (automated auditory brainstem response),” katanya.
Beliau berkata, rawatan dan pemeriksaan lanjut akan dilakukan sekiranya ia tidak memberi keputusan yang baik sebelum diperiksa sekali lagi selepas sebulan. Saringan dan susulan rapi ini selalunya dilakukan kepada bayi yang berisiko tinggi.

Secara umum, katanya ada tiga jenis pekak yang setiap satu mempunyai sebab dan implikasi yang berbeza, iaitu pekak konduktif (conductive deafness) bermaksud bunyi tidak boleh melepasi telinga luar (outer) dan telinga tengah ke koklear dan saraf auditori.
Pekak saraf (sensorineural) ia bermaksud koklear tidak memproses bunyi dengan efektif. Masalah pekak bercampur adalah gabungan antara konduktif dan sensorineural. “Tahap pendengaran yang teruk selalunya menunjukkan ia adalah jenis sensorineuro atau campuran. Prevalen tahap teruk diukur (60 hingga 80 dB ) dan sangat teruk ( > 85 dB) adalah dengan kadar lebih kurang seorang pada setiap 1000 kelahiran. Kanak-kanak seperti ini kemungkinan tidak boleh bertutur,” katanya. Dr Mazidah berkata, biasanya bagi bayi yang dilahirkan pekak, ia mungkin daripada jenis sensorineural.
Maksudnya, ia disebabkan oleh penyakit dalam koklea, saraf auditori (pendengaran) atau otak. Sebenarnya, ibu boleh mengenali bayi yang dilahirkan berkemungkinan pekak sekiranya mempunyai beberapa tanda pada bayi berkenaan. Bayi ini dilahirkan dengan telinga yang berbentuk tidak sempurna, saluran telinga yang tidak terbuka, ada lebihan daging atau kulit, lubang atau saluran halus di tepi telinga harus diberi perhatian,.
“Kadangkala tanda-tanda ini mungkin berkait rapat dengan kecacatan pendengaran. Malah, ia juga mungkin berkait dengan setengah sindrom. Bagaimanapun, dalam 80 peratus bayi yang baru dilahirkan mempunyai kecacatan yang tersendiri,” katanya. Selain itu, katanya bayi yang tidak mencapai perkembangan pertuturan atau tindak balas yang tertentu mengikut umur perkembangannya juga harus diberikan perhatian.
Ini kerana ia mungkin tanda-tanda awal bayi itu mengalami masalah pendengaran. Pengesanan awal masalah pendengaran amat penting dalam menghasilkan pertuturan bahasa yang optima. Bayi yang pekak masih boleh senyum, membuat ayat penyataan seruan tanda hairan (coo) atau bercakap dalam bahasa sendiri (babble) tapi akan senyap selepas lapan bulan. Jika ini berlaku, pemeriksaan lanjut untuk mengetahui tahap pendengaran perlu dilaksanakan dengan segera.
Dr Mazidah berkata, pemeriksaan lanjut untuk mengetahui tahap pendengaran perlu dilaksanakan dengan segera sekiranya didapati bayi tidak mencapai tahap aktiviti dan penguasaan bahasa seperti di bawah. 1) Pada umur 2 bulan yang pertama bayi tidak terkejut dengan bunyi yang kuat, atau mengeluarkan bunyi “ooo” atau “ aaa” 2) Pada umur 3 sehingga 6 bulan, tidak senyum atau menoleh ke arah bunyi-bunyian, tidak membuat bunyi “ba-ba” atau “ma-ma”. 3)
Pada umur 12 bulan ke atas tidak boleh menggunakan satu patah perkataan atau bertindak balas pada bunyi yang menarik atau meniru pertuturan. Ibu bapa tidak perlu risau kerana kanak-kanak pekak masih boleh belajar bertutur kerana minda mereka normal seperti kanak-kanak biasa. Bagaimanapun, pengesanan awal perlu dilakukan bagi membantu memantapkan kemahiran sosial selain membantunya berkomunikasi dan memiliki kestabilan emosi. Cara rawatan berbeza kerana ia bergantung pada tahap pendengarannya.
Antaranya penggunaan alat bantuan pendengaran dan tunjuk ajar pakar terapi pertuturan atau pembedahan konstuktif atau implan koklea. Apa yang penting perlu ada sokongan dalam proses pendidikan dan pemulihan sebelum masuk ke alam persekolahan. Punca cacat pendengaran Dr Mazidah menjelaskan, selalunya pekak yang terjadi ketika lahir dikaitkan dengan jangkitan kuman ketika hamil. Antaranya rubela, penyakit kelamin seperti siplis dan herpes.
Justeru, pemeriksaan fizikal ujian darah ketika hamil perlu dibuat bagi menghalang masalah itu boleh menjejaskan janin.
“Jika ibu hamil dijangkiti rubela pada usia kandungan kurang daripada tiga bulan, risiko janin berhadapan dengan jangkitan rubela konjenital adalah 30 peratus. Jika kandungan itu berusia lebih tiga bulan, risikonya menurun 20 peratus. Jangkitan ini bukan saja menyebabkan bayi berhadapan dengan masalah pendengaran malah jantung berlubang.
Selain itu, Dr Mazidah berkata, virus rubela juga boleh menyebabkan kemerosotan perkembangan sel, pemusnahan sel (sitolisisis), bengkak pada uri, kerosakan berterusan pada sel saraf tertentu boleh menyebabkan pekak, bengkak pada jantung, paru-paru dan hati. Oleh itu, penting untuk wanita termasuk kanak-kanak perempuan mendapatkan suntikan rubela.
Di Kementerian Kesihatan, suntikan rubela diberikan percuma menerusi program imunisasi kebangsaan di klinik kerajaan. Vaksin rubela dicantumkan dengan vaksin campak dan beguk (MMR) yang diberi pada bayi berusia 12 bulan.
Dr Mazidah berkata, jangkitan virus semasa pada bayi dalam kandungan juga boleh menyebabkan jangkitan yang kronik atau berpanjangan sejak dalam kandungan sehinggalah berbulan-bulan selepas bersalin. Pengambilan makanan tertentu tidak boleh dianggap sebagai penyebab bayi yang dikandung menjadi pekak.
FAKTA: Punca kecacatan pendengaran sejak lahir

Jangkitan semasa kandungan seperti rubela dan siplis.

Pengambilan ubat tertentu seperti ‘gentamisin’ yang selalu digunakan dalam rawatan bayi selepas lahir.

Ibu mengalami darah tinggi yang berlebihan (preeklampsia) ketika melahirkan bayi.

Bayi yang pramatang atau tidak cukup berat badan (kurang dari 1.5 kilogram)

Bayi yang dilahirkan lemas dan bayi yang memerlukan alat pernafasan selepas lahir.

Meningitis atau jangkitan kuman di otak selepas lahir.

Bayi yang mengalami kekuningan (jaundice) yang teruk sehingga tahap memerlukan pertukaran darah.

Bayi yang dilahirkan dengan pembentukan muka yang abnormal seperti sumbing.

Ada sejarah di dalam ahli keluarga yang mengalami masalah pendengaran seperti sindrom Waardenburg, Treacher Collins dan Alport Syndrome.
INFO:
dB - Desibel adalah unit piawaian kenyaringan. Satu desible boleh ditakrifkan sebagai kenyaringan yang paling rendah yang boleh didengar oleh telinga manusia.

No comments: