Monday, March 17, 2008

Vaginitis kena jalani ujian makmal



Jangkitan vagina boleh melarat hingga membawa kepada penyakit keradangan pelvis (PID), berpotensi jejaskan kesuburan dan kehamilan luar rahim
JANGKITAN vagina atau dikenali sebagai vaginitis adalah masalah yang biasa dialami wanita, tetapi tidak semua mendapat rawatan yang betul sehingga menyebabkan masalah itu berterusan bertahun-tahun.
Vaginitis adalah radang pada vagina yang menyebabkan lelehan (discharge), kegatalan, rasa sakit selain seperti terbakar ketika hubungan intim.
Selalunya punca vaginitis disebabkan perubahan dalam keseimbangan bakteria normal vagina atau mungkin juga disebabkan jangkitan.

Secara lazimnya, selain jangkitan dan bakteria, ia mungkin disebabkan protozoa dan fungus atau jangkitan campuran atau serentak dengan sekurang-kurangnya dua daripada tiga patogen itu.
Vaginitis juga boleh terjadi apabila tahap estrogen merosot selepas putus haid. Pakar Perunding Perbidanan dan Sakit Puan, Pusat Perubatan dan Perbidanan Fetal, Dr S Raman, berkata dianggarkan seorang dalam setiap lima wanita berjumpa pakar sakit puan kerana masalah vaginitis.
Bagaimanapun, kebanyakan mereka tidak tahu punca jangkitan. "Sungguhpun vaginitis masalah ginekologi yang biasa, ia sukar disahkan kerana terlalu banyak punca yang boleh menyebabkannya.
"Tambahan pula gejala vaginitis agak mengelirukan selain sikap sesetengah doktor yang tidak melakukan diagnosis dengan sempurna seperti mengambil contoh lelehan vaginitis untuk analisis makmal," katanya. Lelehan daripada vagina adalah masalah biasa terutama apabila berlaku perubahan hormon atau pada waktu subur.
Bagaimanapun, apabila jumlahnya banyak, berwarna kelabu, hijau atau seakan keju yang likat, disertai pula rasa pedih dan sakit, ia bukan normal.
Oleh kerana malu, selain vaginitis tidak menyebabkan kematian, ramai wanita hanya mendiamkan diri. Jika vaginitis berpunca daripada bakteria, ia boleh melarat hingga membawa kepada penyakit keradangan pelvis (PID) yang seterusnya berpotensi menjejaskan kesuburan dan menyebabkan kehamilan luar rahim.
Malah, jika puncanya adalah gabungan antara bakteria dan trikomoniasis (bakteria yang berada dalam usus) ia boleh menjejaskan kehamilan hingga menimbulkan masalah kelahiran tidak cukup bulan dan bayi lahir dengan masalah kurang berat badan.

Dr Raman berkata, dari sudut yang lain pula, punca vaginitis tidak boleh ditentukan atau dikenal pasti secara tepat berasaskan gejala atau pemeriksaan fizikal saja. Diagnosis vaginitis katanya, memerlukan pemeriksaan contoh lelehan vagina menggunakan mikroskop.
"Keberkesanan ujian bukan saja berbeza dan sentiasa tepat kerana diagnosis sedemikian mengambil masa dan boleh meningkatkan kos kepada pesakit secara keseluruhan.
Bagi wanita yang mengalaminya akan terus berasa tidak selesa dan ada kalanya jangkitan semakin teruk," katanya Dr Raman berkata, wanita yang mengalami vaginitis boleh menuntut doktor yang merawat mengambil sampel lelehan vaginitis untuk ujian makmal.
Berdasarkan keputusan itu, ubat yang bersesuaian dengan faktor jangkitan akan diberikan. Di pasaran, Bayer Schering Pharma memperkenalkan terapi campuran yang mudah untuk diguna, tidak kira apa jua punca vaginitis atau diagnosisnya.
Gejala dan simptom

Perubahan dalam warna, bau atau jumlah lelehan yang keluar daripada vagina
Vagina seperti terbakar dan gatal
Sakit ketika hubungan intim
Sakit ketika membuang air kecil
Vagina yang mengalami sedikit pendarahan
Punca vaginitis
Bakteria
Ia punca biasa vaginitis di kalangan wanita yang subur untuk melahirkan anak. Biasanya ditandai dengan lelehan vagina yang tidak normal dan berbau hanyir. Malah, baunya lebih kuat selepas hubungan kelamin.
Trikomoniasis
Biasanya ia jangkitan saluran usus. Lelehan vagina berwarna kuning kehijauan atau kelabu secara keterlaluan. Jangkitan trikomoniasis juga menyebabkan ketidakselesaan ketika hubungan intim, kencing, vagina yang berbau, kemaluan rasa gatal dan pedih selain sakit pada bahagian bawah abdomen.
Jangkitan yis
Vaginitis yang berpunca daripada yis sukar didiagnosis kerana biasanya ia tidak memperlihatkan banyak tanda dan gejala. Ini menyebabkan vagina rasa gatal, pedih dan sakit. Jangkitan yis menyebabkan sakit ketika kencing dan hubungan intim selain lelehannya berwarna putih bercampur kelabu seperti keju (berair dan pekat).


No comments: