Monday, March 3, 2008

Berbicara dengan bunga kendurkan tekanan mental

PADA minggu ini, saya ingin memperkatakan kebaikan berbicara dengan bunga-bungaan secara lebih lanjut lagi, susulan artikel saya yang sebelum ini yang memperkatakan mengenai keberkesanan teknik yang digunakan oleh datuk saya iaitu berbicara dengan bunga-bungaan. Berdasarkan asas yang lebih saintifik, ahli sains pertanian mendapati seperti juga tubuh manusia, pokok juga menghasilkan hormon tertentu yang membantu pokok berbunga dan berbuah. Selain itu, pokok juga boleh menjadi terapi untuk menangani tekanan mental. Caranya ialah kita berbicara dengan bunga-bungaan dan waktu terbaik untuk menjalani terapi itu ialah pada waktu pagi sebelum embun tersejat.
Andaikan semalam anda menghadapi suatu hari kerja yang mengecewakan dan memerlukan perangsang untuk menghadapi hari yang baru. Sambil anda keluar daripada pintu pagar, tidak kiralah untuk menaiki kereta anda atau kaedah pengangkutan lain untuk kerja, ambillah 20 saat untuk berbicara dengan bunga-bungaan anda. Tidak perlulah rahsia yang menggegarkan bumi didedahkan. Itu bukan tujuan latihan ini, hargailah kesegaran bunga itu dengan embun yang membelai kelopaknya. Berilah salam selamat pagi kepadanya seperti yang anda akan berikan kepada seseorang. Beritahu bunga itu bahawa ia kelihatan cantik sekali. Sentuhlah kelopak dan daun itu, rasa betapa lembutnya kelopak bunga dan sejuknya embun pagi. Cuba lakukannya dan anda akan terpegun dengan kesan menenangkan serta-merta yang diberikannya walaupun pada ketika perasaan anda sangat terganggu. Tidak perlu anda merasionalkan kesan itu, terima sahajalah bahawa ia berkesan. Jadikannya satu tabiat harian dan anda akan melihat hasil yang memanfaatkan tidak lama lagi.
Tahukah anda bahawa bunga-bungaan, tumbuh-tumbuhan dan pokok yang hidup juga mempunyai perasaan seperti juga manusia? Bahawa mereka juga peka kepada persekitaran dan orang yang menjaga mereka? Apabila anda berbicara dengan bunga-bungaan, bayangkanlah apa yang akan mereka katakan jika anda dapat mendengar percakapan mereka. Ingat juga kesan “bebola getah” dan lihatlah bagaimana kesan itu terpakai dalam konteks ini. Bunga-bungaan, tumbuh-tumbuhan dan pokok melambangkan kecantikan dan harmoni. Saya benar-benar percaya jika kita dapat mendengar mereka, jawapan mereka pastinya kata-kata yang menenangkan hati. Pencinta orkid bersetuju dengan saya. Ramai yang menceritakan bagaimana kekerapan berbicara dengan tumbuh-tumbuhan, ia akan lebih sihat dan kerap berbunga daripada tumbuh-tumbuhan lain. Pekebun sayur yang saya lawati di kawasan pergunungan memberitahu saya yang mereka tidak ketinggalan untuk berbicara dengan tanaman mereka yang mana terapi itu menggalakkannya “tumbuh dengan subur”. Saya juga diberitahu bahawa terdapat pekebun yang bersedia menanam tanaman korban bersebelahan dengan tanaman sebenar untuk dimakan oleh haiwan dan serangga perosak demi menyelamatkan tanaman sebenar itu. Bukannya sukar untuk hidup berharmoni dengan alam semula jadi. Hakikatnya banyak manfaat yang dapat dikecapi manusia sekiranya mereka dapat belajar berbicara dan mendengar nasihat bunga-bungaan, tumbuh-tumbuhan dan pokok.
Saya sedar sepenuhnya bahawa semua ini sukar disokong secara saintifik tetapi beberapa tahun yang lalu, saya terjumpa satu makalah mengenai kajian makmal ke atas tumbuh-tumbuhan hidup yang sudah dijalankan di Amerika Syarikat. Kajian itu membabitkan peletakan tumbuhan hidup berhampiran dengan suatu bikar air mendidih. Kemudian elektrod dipasang kepada tumbuhan itu untuk mengesan sebarang perubahan dalam apa yang dikatakan sebagai “kegiatan” atau “perasaannya”nya. Pada mulanya tidak ada perubahan dikesan. Selepas itu ahli sains meletakkan udang hidup ke dalam bikar air mendidih, yang membunuh udang itu dengan serta-merta. Tumbuhan itu, seolah-olah benar-benar dapat rasa kesakitan dan betapa seksanya udang yang malang itu, serta-merta menunjukkan tindakan balas yang menghasilkan garisan memuncak di atas graf. Setelah ujian itu dihentikan, garisan itu kembali mendatar semula, pada saya tidak ada gambaran yang lebih jelas bahawa tumbuh-tumbuhan mempunyai perasaan dan berupaya menunjukkan empati atas kesengsaraan orang lain

No comments: