Wednesday, November 28, 2007

11. Lelaki lebih mudah warisi buta warna

SEMUA sel dan laluan saraf pada mata dan otak terbentuk sejak lahir. Justeru, kanak-kanak kecil boleh mengetahui perbezaan warna. Mungkin pada peringkat awal mereka tidak boleh melihat warna dengan jelas tetapi akan cepat menyukainya terutama warna cerah.

Bagaimanapun kanak-kanak di bawah usia empat tahun mungkin tidak faham warna hijau sebiji bola sama dengan warna rumput. Bagaimanapun pada usia itu mereka boleh mengenal dan menamakan jenis warna.

Banyak perkara yang kita buat setiap hari bergantung pada keupayaan melakukan pemisahan warna. Jika seseorang itu tidak berupaya melihat perbezaan warna, mereka terpaksa bergantung pada lain-lain perbezaan yang sukar dipilih.

Sebagai contoh ada orang yang hanya boleh mengetahui warna lampu isyarat dengan mengetahui kedudukan warna itu. Mungkin pada siang hari, ia mudah dilakukan tetapi pada waktu malam, suasana yang basah dan gelap menyebabkan sukar untuk membezakan.

Mengenali buta warna

Terdapat dua jenis sel dalam retina, sel rod dan sel kon. Kedua-duanya bertindak balas dengan cahaya berbeza.

Sel rod sangat sensitif kepada lampu dan boleh bertindak balas dengan cahaya yang sedikit seperti cahaya bintang di langit yang suram. Bagaimanapun ia tidak dapat melihat perbezaan warna. Dengan sel rod kita boleh melihat persekitaran pada waktu malam dalam bentuk bayang-bayang berwarna hitam, kelabu dan putih.

Sel kon bertindak balas dengan lampu yang cerah dan ia membantu kita melihat perincian objek. Terdapat tiga jenis sel kon, satu memerangkap lampu merah, manakala yang lain hijau dan biru. Dengan menggabungkan mesej daripada setiap sel kon, kita memperoleh kumpulan warna besar yang selalu dilihat.

Mereka yang buta warna selalunya kurang satu atau lebih sel kon jenis ini. Buta pada warna merah dan hijau selalunya diwarisi secara genetik. Ia terjadi pada lapan peratus lelaki dan hanya 0.4 peratus perempuan. Ia disebabkan gen dalam sel kon tidak sama dalam setiap kromosom. Gen yang membawa kepada buta warna merah dan hijau selalunya wujud pada kromosom X.

Jika ibu adalah pembawa gen buta warna merah dan hijau, dia mungkin tidak berhadapan dengan buta warna. Begitupun, hampir 50 peratus anak lelaki daripada wanita yang begini akan buta warna.

Anak perempuan selalunya tidak akan buta warna merah dan hijau kecuali ibunya pembawa manakala ayahnya buta warna. Begitupun hampir 50 peratus anak perempuan wanita yang begini akan juga membawa genetik ini.

Hanya lima peratus mereka yang buta warna berhadapan dengan buta warna biru dan ia sama jumlahnya antara lelaki dan perempuan. Buta warna juga boleh terjadi kerana perubahan dalam kromosom ketika dalam proses pembentukan. Ia tidak selalunya diwarisi.

FAKTA

Buta warna

Semua kanak-kanak lelaki perlu mendapatkan ujian penglihatan jika ada ahli keluarganya yang lain buta warna. Jika ia membabitkan kedua-dua belah keluarga ibu dan ayahnya, anak perempuan juga perlu melakukan ujian itu.

Dalam sekumpulan 20 budak lelaki, seorang atau lebih buta warna.

Jelaskan mengapa mereka berhadapan dengan masalah itu. Mungkin mereka akan berasa ‘bodoh’ kerana perbezaan itu

No comments: