Wednesday, November 28, 2007

2C. Mungkinkah anda menghidap diabetes?

HARI ini, lebih 240 juta manusia di seluruh dunia hidup dengan diabetes. Dalam tempoh 20 tahun akan datang, angka ini dijangka akan meningkat kepada 380 juta.

Kanak-kanak sekalipun tidak terlepas daripada wabak yang membawa kepada komplikasi-komplikasi yang begitu menakutkan serta mengancam nyawa ini.

Diabetes menyebabkan kira-kira 5 peratus semua kematian dunia setiap tahun. Tanpa tindakan segera, kematian akibat diabetes mungkin akan meningkat sebanyak lebih 50 peratus dalam masa 10 tahun akan datang.

Diabetes ialah penyakit kronik yang muncul apabila pankreas tidak dapat mengeluarkan insulin dengan mencukupi, atau apabila badan tidak dapat menggunakan insulin yang dikeluarkan itu secara berkesan.

Insulin ialah sejenis hormon yang diperlukan untuk menukar gula, kanji dan makanan lain menjadi tenaga untuk keperluan harian.

Hiperglikemia, atau peningkatan gula darah, merupakan kesan biasa penyakit diabetes yang tidak terkawal dan lama-kelamaan ia akan membawa kepada kerosakan yang serius kepada beberapa sistem badan, terutama sekali sistem saraf dan saluran darah.

Sekiranya komplikasi berkaitan diabetes ini tidak boleh dikurangkan, maka salah satu jalan untuk mencegah penyakit kronik ini ialah dengan mendidik diri sendiri.

Dengan mengetahui tanda dan gejala biasa penyakit ini di samping melakukan ujian glukosa darah yang sewajarnya, kita mungkin dapat membasmi gejala penyakit ini dari awal lagi.

Tanda-tanda dan gejala biasa

Kerap mengunjungi bilik air: Adakah anda terlampau kerap mengunjungi bilik air kebelakangan ini? Adakah anda berasa seperti mahu kencing sepanjang hari?

Kencing menjadi lebih kerap apabila terdapat terlampau banyak glukosa dalam darah.

Jika insulin tidak wujud ataupun tidak berkesan, maka buah pinggang anda tidak dapat menapis glukosa untuk mengembalikannya semula ke dalam darah.

Oleh yang demikian, buah pinggang akan dipenuhi glukosa dan ia cuba menarik lebih banyak air keluar daripada darah untuk mencairkan glukosa.

Ini menyebabkan pundi air kencing anda sentiasa penuh dan membuatkan anda selalu berlari ke bilik air.

Kehausan Yang Tidak Dapat Dipuaskan: Sekiranya anda sentiasa tidak puas minum dan minum lebih dari biasa, ini mungkin suatu tanda diabetes, terutamanya jika ia datang dengan kencing yang kerap.

Jika badan anda menarik lebih banyak air keluar daripada darah dan anda lebih kerap ke bilik air, anda akan mengalami penghidratan, maka lebih banyak lagi anda perlu minum untuk menggantikan air yang telah hilang itu.

Berat Badan Turun Tanpa Diusahakan: Gejala ini nampak lebih jelas pada diabetes jenis 1.

Dalam diabetes jenis 1, pankreas berhenti membuat insulin, kemungkinan disebabkan oleh serangan virus terhadap sel-sel pankreas ataupun kerana sesuatu tindakbalas autoimun yang membuatkan badan menyerang sel-sel yang mengeluarkan insulin.

Badan dengan nekad akan mencari sumber tenaga lain kerana sel-sel tidak memperolehi bekalan glukosa. Ia mula memecah-mecahkan tisu otot dan lemak untuk mendapatkan sumber tenaga.

Diabetes jenis 2 berlaku secara beransur-ansur dengan penentangan insulin semakin meningkat; oleh itu kehilangan berat badan tidaklah begitu terserlah dalam diabetes jenis ini.

Kelemahan dan Keletihan: Glukosa daripada makanan yang kita makan bergerak masuk ke dalam aliran darah di mana insulin akan membantu memudahkannya masuk ke dalam sel-sel badan kita.

Sel akan menggunakannya untuk mengeluarkan tenaga yang kita perlu untuk hidup.

Apabila insulin tiada di situ ataupun jika sel-sel tidak lagi bertindakbalas dengannya, maka glukosa akan terus berada di luar sel-sel dalam aliran darah. Sel-sel akan mengalami kekurangan tenaga dan anda akan berasa letih dan lemah.

Denyutan atau Kekebasan pada Tangan, Betis atau Kaki: Gejala ini dikenali sebagai neuropati. Ia berlaku secara beransur-ansur dalam masa yang panjang kerana kandungan glukosa yang tinggi secara konsisten dalam darah akan merosakkan sistem saraf, khususnya di tangan dan kaki.

Diabetes jenis 2 muncul secara beransur-ansur, dan ramai orang seringkali tidak menyedari bahawa mereka menghidapinya.

Oleh itu, gula darah mungkin sudahpun berada pada tahap yang tinggi buat beberapa tahun lamanya sebelum pengesahan diabetes dilakukan.

Kerosakan saraf boleh menular tanpa disedari. Keadaan neuropati kerap kali boleh diperbaiki apabila kawalan glukosa darah diperketatkan.

Tanda-tanda dan gejala lain yang boleh berlaku: Penglihatan yang kabur, kulit kering dan gatal-gatal, selalu mendapat jangkitan, atau luka dan lebam yang mengambil masa yang lama untuk sembuh, semua ini menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena.

Apabila tanda-tanda ini dikaitkan dengan diabetes, ia merupakan hasil daripada paras glukosa yang tinggi dalam badan.

Sekiranya anda ternampak mana-mana tanda tersebut, sila jumpa doktor secepat mungkin. Doktor dapat mengesahkan sama ada anda sedang berhadapan dengan masalah diabetes.

Suplemen-suplemen nutrisi untuk para pesakit diabetes dan pradiabetes

Membekalkan pesakit diabetes dan pradiabetes dengan nutrien-nutrien penting telah terbukti dapat memperbaiki pengawalan gula darah di samping mencegah atau mengurangkan perkembangan komplikasi utama diabetes.

Nutrien-nutrien penting yang diperlukan pesakit diabetes dan pradiabetes dalam jumlah yang lebih tinggi berbanding daripada yang boleh didapati dalam formula multivitamin dan mineral harian biasa ialah – Vanadil Sulfat, Kromium, Biotin, Vitamin B1, B6, B12, Niacinamide, Vitamin C, Vitamin E, Mangan, Zink, dan Selenium.

Vanadil Sulfat mungkin dapat memperbaiki kawalan glukosa bagi penghidap diabetes jenis 2. Telah dibuktikan bahawa Vanadil Sulfat dapat meningkatkan kesensitifan insulin.

Disebabkan terdapat kesan-kesan seumpama insulin pada Vanadil Sulfat, maka jumlah mineral surih yang tidak mencukupi ini seharusnya dielakkan oleh penghidap masalah ketidaknormalan gula darah.

Kromium membantu pesakit diabetes dan pradiabetes untuk merangsang kesensitifan insulin mereka dengan meningkatkan kedua-dua bilangan reseptor insulin pada sel- sel dan juga kegiatan reseptor tersebut.

Mengambil suplemen kromium akan mewujudkan pengawalan yang lebih baik terhadap gula dengan mengurangkan insulin.

Suplemen Biotin akan meningkatkan kesensitifan insulin serta menggiatkan aktiviti enzim glukokinase yang bertanggungjawab terhadap langkah pertama dalam penggunaan glukosa oleh hati.

Konsentrasi glukokinase pada penghidap diabetes adalah sangat rendah. Oleh itu, menambahkan suplemen Biotin dalam pemakanan akan memperbaiki kegiatan glukokinase dengan itu membantu menurunkan paras gula darah.

Asid Alfa Lipoik (ALA) telah pun digunakan selama lebih 30 tahun di Eropah (terutamanya di Jerman) untuk menentang kerosakan saraf pada mereka yang menghidapi diabetes (jenis 1 dan 2).

Asid Alfa Lipoik merupakan sejenis antioksida sejagat yang unggul dan amat berkuasa kerana ia larut air dan juga larut lemak.

Di samping menjadi antioksida yang amat berkuasa, ALA membantu badan dalam penggunaan glukosa, dengan itu berpotensi untuk memainkan peranan dalam memperbaiki pengawalan gula darah.

ALA akan mengurangkan komplikasi akibat daripada pemakanan gula yang tinggi.

Oleh itu, mengetahui tanda dan gejala biasa seperti di atas amat bermanfaat kerana seseorang itu dapat melakukan sesuatu untuk membetulkan keadaan sebaik sahaja gejala seperti ini muncul.

Langkah pertama ialah melakukan perubahan gaya hidup – mengamalkan pemakanan yang sihat serta bersenam dengan kerap merupakan gaya hidup yang berhemat.

* Khas untuk para pembaca Mingguan Malaysia

No comments: