Saturday, May 10, 2008

Makanan kanak-kanak aktif!


KANAK-KANAK zaman sekarang tak ubah seperti orang dewasa. Mereka sentiasa sibuk dengan tanggungjawab dan tugas yang perlu dilakukan! Sama ada berada di tadika atau sekolah rendah, kanak-kanak mempunyai pelbagai aktiviti dari kokurikulum hinggalah ke masa bermain – mereka juga sibuk sama seperti ibu bapa mereka.

Bagi memastikan anak anda sentiasa sihat dan cergas untuk berlari, belajar dan bermain dengan aktif, mereka memerlukan pemakanan yang betul. Pada tahun-tahun awal ini, pemakanan yang betul sangat penting bagi tumbesaran anak anda. Ini termasuk berat dan ketinggian badan; pembinaan tulang, otot dan gigi yang kuat; dan perkembangan otak, sistem saraf dan psikologi yang sihat.

Pemakanan yang baik membantu anak anda membesar dengan sihat dan sempurna, dan mencapai potensi penuh mereka, sama ada semasa bermain atau belajar. Ia juga memberi perlindungan apabila anak anda mendapat selesema atau jangkitan lain dan mempercepat penyembuhannya.

Namun, langkah memastikan anak anda mengambil makanan yang betul bermula daripada anda. Anda perlu berusaha mempelajari amalan pemakanan yang baik, khususnya jenis dan kuantiti makanan yang patut diberikan. Untuk berfungsi dengan sebaik mungkin dan memastikan anak anda sentiasa riang sepanjang zaman tumbesarannya, dia memerlukan tenaga secukupnya. Tenaga ini diperoleh daripada makanan berkhasiat yang anda pilih untuk mereka.

Pemakanan yang betul

Pemakanan yang betul bermakna, memberi anak anda makanan yang betul dalam kuantiti yang betul dan pada masa yang betul. Tiga faktor penting yang perlu diingati tentang makanan dan pemakanan adalah:

1. Makanan yang berlainan membekalkan nutrien yang berlainan, dan dalam kuantiti yang berlainan
2. Tiada satu pun makanan yang boleh memenuhi segala keperluan pemakanan anak anda
3. Pelbagai jenis makanan diperlukan untuk memastikan anak anda mendapat nutrien harian yang diperlukan

Nutrien utama

Karbohidrat diuraikan menjadi glukosa, bahan bakar yang diperlukan oleh tubuh kecil (dan otak) anak anda. Sumber karbohidrat termasuk nasi, mi, dan bijirin.

Protein diperlukan untuk membaiki dan menggantikan tisu apabila anak anda terluka di tangan,lutut atau kaki. Ia juga membina otot agar anak anda dapat bangun dengan cepat apabila terjatuh. Sumber protein termasuk ikan, daging, susu dan produk susu. Produk susu juga kaya dengan kalsium (untuk tulang yang kuat). Jadi, pastikan anak anda minum susu secukupnya setiap hari!

Lemak membekalkan tenaga dan asid lemak perlu yang diperlukan. Ingatlah, bukan semua lemak tidak sihat, melainkan jika diambil secara berlebihan. Diet yang seimbang dan meliputi pelbagai jenis makanan membekalkan jumlah lemak yang diperlukan oleh anak anda.
Vitamin dan zat galian penting kerana ia memainkan peranan khas dalam fungsi tubuh dan membantu dalam sistem pertahanan badan.

Membuat pilihan yang sihat

Sama ada sarapan pagi, makan tengah hari, makan malam atau snek, pilihan makanan yang sihat memainkan peranan penting supaya anak-anak sentiasa cergas dan bertenaga. Pastikan mereka makan setiap kali tiba waktu makan kerana setiap sajian membekalkan nutrien dan tenaga yang diperlukan.

Cubalah idea berikut untuk memastikan anak anda mendapat pelbagai jenis makanan dan segala nutrien yang memberi uumph untuk membolehkan mereka berkelakuan seperti kanak-kanak!
Tenaga daripada sarapan pagi

Sarapan bukan sahaja mengisi perut dan memberi tenaga untuk setengah hari pertama, tetapi juga menjadikan anak anda lebih peka dan membaiki daya ingatan agar mereka dapat memberi lebih tumpuan kepada pelajaran dalam kelas.
Cuba berikan:
l Sarapan bijirin dengan susu
l Kacang panggang, telur dadar dan roti bakar
l Bubur ayam/ikan dengan sayuran

Waktu rehat!

Di sekolah, jangan biarkan anak anda mengisi perut mereka dengan makanan ringan yang tidak berkhasiat dan minuman berkarbonat. Sebaliknya, bekalkan mereka dengan makanan berkhasiat, seperti:
l Buah-buahan seperti pisang, epal
l Sandwic tuna/sardin/ayam/telur
l Roti/biskut tawar dengan keju/marjerin/jem
l Sekotak susu, miniman malta, susu soya atau jus buah-buahan

Makan tengah hari!

Makanan tengah hari mengisi semula bekalan nutrien dan tenaga daripada sarapan yang telah digunakan, untuk mencergaskan badan dan minda anak agar lebih bersedia mengharungi setengah lagi hari.
Pilihlah:
l Nasi dengan sayuran dihidangkan bersama ayam/ikan/daging yang dimasak dengan kicap cair atau tauhu kukus dengan daging cincang
l Mi sup dengan daging ayam tanpa lemak dan sayuran
l Nasi ayam kukus dengan salad

Waktu belajar

Sama ada anak anda mengulang kaji di rumah, pusat tuisyen atau mengikuti kelas piano, mereka memerlukan makanan berkhasiat untuk mencerdaskan fikiran dan badan agar mereka boleh memberi tumpuan kepada mata pelajaran matematik dan muzik! Berikan:
l Pau kaya/kacang merah
l Sandwic tuna/sardin/ayam/telur

Makan malam

Makan malam memberi peluang kepada anak anda untuk melengkapkan kuantiti nutrien harian mereka. Galakkan mereka duduk makan bersama keluarga kerana waktu makan malam adalah masa yang baik untuk seisi keluarga berbual mesra. Cuba hidangkan:
l Spageti/makaroni dengan ayam, sayuran dan keju serta sos tomato
l Burger ayam masakan rumah dengan roti ban gandum penuh dan sayuran

Snek antara waktu makan

Makanan snek dapat menenangkan perut yang berkeroncong antara waktu makan. Minuman seperti susu, minuman malta, jus buahan-buahan dan susu soya yang diberikan bersama makanan ringan dapat membantu menambah nilai pemakanan makanan snek! Pilihan yang sihat termasuk:
l Bungkusan atau kotak kecil bijirin
l Biskut separuh manis atau biskut tawar
l Roti ban atau roti dengan keju

Sebaik-baiknya, jadikan waktu makan anak anda masa yang selesa, santai dan menyeronokkan. Pastikan sajian makanan dihidangkan dengan gaya yang menarik, dalam suasana ceria yang menggalakkannya untuk makan. Ingatlah, zaman kanak-kanak yang riang gembira adalah asas kehidupan yang sihat apabila mereka dewasa, dan pemakanan yang betul adalah asas pembinaan badan dan minda yang kuat!

No comments: