Saturday, May 10, 2008

Pendekatan asuhan yang sihat

Pemakanan yang baik hanya merupakan satu aspek asuhan yang baik. Anda juga patut menggalakkan anak-

anak supaya bermain, belajar perkara-

perkara baru dan menimba pengalaman baru. Pendekatan asuhan yang sihat akan membolehkan anak-anak anda dan anda sendiri mengakui bahawa zaman mereka semasa kanak-kanak adalah zaman paling indah dalam hidup mereka!

Kegiatan fizikal, digabungkan dengan pemakanan yang sihat, lazat dan berkhasiat, menambah kecergasan, menguatkan tulang dan otot, dan membantu anak-anak anda mengekalkan berat badan yang sihat. Ia juga menambah tenaga, agar anak sentiasa aktif dan tidak terkurungdalam rumah. Jadi, kurangkan masa di depan TV atau komputer, bawa anak-anak keluar berjalan-jalan dan bermain!

Kesihatan mental dan emosi juga penting untuk memupuk keyakinan dan nilai (harga) diri anak-anak. Jika mereka kurang cemerlang di sekolah atau menghadapi masalah dalam pergaulan dengan kawan-kawan, cubalah berbual dengan mereka.

Jangan berleter atau meninggikan suara, tetapi sebaliknya jadikan perbualan dengan mereka hubungan dua hala yang menyeronokkan. (Dan) sentiasa bersikap positif apabila membantu anak-anak menangani situasi yang sukar agar mereka juga akan menangani cabaran pada masa hadapan dengan sikap yang positif.

Satu cara yang baik untuk mengeratkan hubungan dan bertanyakan hal anak-anak ialah dengan duduk dan makan bersama. Ini juga menggalakkan anak-anak makan dengan lebih mudah dan memberi peluang kepada anda untuk mengamalkan tabiat makan yang sihat dan pasti akan menjadi sebahagian daripada cara hidup mereka apabila mereka dewasa.

Sebagai ibu bapa, anda memainkan peranan penting kepada anak anda. Anak anak perlu tahu sebab-sebab anda menjaga serta mengasuh dengan baik. Kanak-kanak yang sihat pada masa kini akan menjadi dewasa sihat pada masa depan kelak.

No comments: