Wednesday, May 28, 2008

Selulit cacatkan penampilan

TIDAK keterlaluan dikatakan bahawa selulit merupakan musuh utama bagi sebahagian wanita yang mementingkan penampilan diri. Kehadirannya menjadikan kulit di bahagian paha, pinggul serta perut merekah dan menggeleber.
Masalah tersebut kerap dikaitkan dengan keturunan kerana jika ibu mempunyai selulit, kemungkinan besar anaknya akan juga mengalami perkara sama. Begitupun, umur yang meningkat dan tidak menjaga tubuh turut mengundang selulit. Semakin usia bertambah, lemak dan selulit akan berkumpul sehingga mencacatkan penampilan.
Eksekutif Produk L’Oreal Paris, Irene Ng Ze Ann berkata, diet yang tidak dijaga seperti gemar mengambil alkohol, makanan berminyak dan berlemak, kafein dan gula, adalah antara penyebab timbulnya selulit.
Ini diburukkan lagi jika seseorang itu kurang menjalani aktiviti mengeluarkan peluh seperti berjoging dan bersenam, serta kerap menghadapi tekanan.
“Ketidakseimbangan antara penyimpanan lemak dengan penggunaan semula bukan sahaja menambah selulit, tetapi menjadikan ia degil dan sukar dihilangkan.
“Malah, seseorang yang berjaya mengurangkan lemak serta menguruskan badan belum tentu dapat menghapuskan selulit. Ini kerana tubuh yang langsing bukan jaminan tiada lemak dan selulit,’’ katanya pada pelancaran Perfect Slim Pro, produk baru oleh L’Oreal bagi membantu mengekang masalah selulit.
Menurut Irene, memang tiada jalan pintas bagi menghilangkan selulit, namun ada pelbagai produk rawatan secara dalaman dan luaran yang ada di pasaran.
Katanya, Perfect Slim Pro menawarkan rawatan berbeza dengan produk bagi menghilangkan selulit yang lain, di mana ia menggunakan alat urutan bagi memecahkan bahagian yang mempunyai selulit seperti paha, pinggul dan perut.
Penggunaan secara konsisten dapat membantu menghapuskan lemak-lemak yang terdapat di bawah kulit.
“Pegang alat urutan pada sudut 45 darjah dan urut ke arah kulit. Urut ke arah atas iaitu mengikut aliran darah (ke jantung) dan jangan sesekali ke arah belakang. Kemudian sapukan dengan body-contouring draining concentrate yang mengandungi Co-Caffeine Cx bagi menyingkirkan selulit yang degil. Hanya memerlukan lima minit setiap sesi dalam sehari, selulit akan lenyap dari diri anda,’’ jelasnya.
Tip menghilangkan selulit:
* Garam
Kurangkan pengambilan garam. Gantikan dengan buah dan sayuran segar, kacang buncis, tempe, daging tidak berlemak dan ikan.
* Kafein
Usahakan untuk minum maksimum hanya satu cawan kopi atau teh setiap hari. Kombinasi kafein yang banyak dan duduk lama di kerusi menyebabkan aliran darah tidak lancar.
* Gula
Gula yang berlebihan akan disimpan sebagai lemak. Kurangkan pengambilan makanan seperti biskut, coklat dan aiskrim.

No comments: