Wednesday, May 28, 2008

Erb palsi boleh sebabkan lumpuh


KEADAAN bahu bayi yang mengalami Erb Palsi

Kecederaan pada saraf bayi boleh dielakkan sebelum proses kelahiran dengan mengelakkan saiz kandungan terlalu besar

ANDA biasa mendengar kisah bayi yang terkehel bahu ketika dilahirkan di hospital. Biasanya kes seperti ini akan diikuti dengan ibu bapa bayi terbabit mengambil tindakan mahkamah terhadap doktor yang menyambut kelahiran dan hospital tempat bayi itu dilahirkan.

Sebenarnya, kecederaan atau trauma pada saraf bayi ketika dilahirkan dikenali sebagai Erb Palsi. Ia bermaksud trauma waktu kelahiran yang menjejaskan satu atau lima saraf utama yang menjana pergerakan dan deria rasa pada lengan serta tangan bayi.

Saraf itu dikenali sebagai saraf 'Plexus Brachial' (BPI) adalah kumpulan saraf kompleks di leher. Ia mengawal otot untuk pergerakan bahu, siku, lengan dan tangan. Pakar Perunding dan Bedah, Ortopedik, Trauma dan Penggantian Sendi, Pusat Perubatan Columbia Asia Puchong, Dr Mohd Kamal Mohd Hisa, berkata kecederaan itu biasanya terjadi apabila cubaan terlalu kuat untuk menarik keluar kepala bayi yang terletak pada salur peranakan.

"Selalunya ia terjadi kerana proses kelahiran yang sukar seperti saiz bayi yang terlalu besar. Jika bahu yang tersangkut ia disebut sebagai shoulder dystocia," katanya.

Dalam kes seperti ini katanya, bahu bayi tidak boleh melalui salur peranakan dan doktor yang menyambut kelahiran perlu bijak dalam membantu mengeluarkan bayi untuk mengelakkan kecederaan pada saraf BPI.
Beliau berkata, dunia perubatan menggariskan beberapa teknik bagi membantu bayi yang berhadapan dengan keadaan bahu tersangkut antaranya McRobert's Maneuver. Dr Mohd Kamal berkata, umumnya dalam proses kelahiran saraf ini memang terjejas tetapi pada kadar yang sedikit dan tidak mendatangkan banyak masalah.
Bagaimanapun, katanya 20 peratus daripada kes Erb Palsi sangat serius malah ada kes hingga mengakibatkan saraf itu tercabut daripada titik yang menyambungkannya ke tulang belakang. Ia mungkin pecah sekali gus mengakibatkan lengan dan bahu lumpuh selama-lamanya.

"Erb Palsi boleh juga berlaku ketika kemalangan jalan raya, aktiviti sukan lasak dan sebagainya. Bagaimanapun, kebanyakan kecederaan pada saraf itu berlaku ketika proses kelahiran bayi yang sukar dan biasanya ia berkaitan dengan saiz bayi yang agak besar," katanya.
Erb palsi ketika kelahiran adalah tragedi, tetapi ia boleh dielakkan dengan beberapa langkah yang boleh diambil sebelum proses kelahiran antaranya ialah:
a) Menjaga kesihatan yang baik ketika mengandung seperti pengawalan kandungan gula dalam darah pada ibu yang mempunyai penyakit kencing manis untuk mengelakkan saiz kandungan terlalu besar hingga menyukarkan proses kelahiran secara biasa.
b) Perancangan yang baik sebelum melahirkan seperti melahirkan bayi pada peringkat awal jika saiz bayi terlalu besar atau melahirkan bayi melalui cara pembedahan. Dr Mohd Kamal berkata, kecederaan Erb palsi boleh menyebabkan kelemahan atau kelumpuhan pada bahu, siku dan tangan.
"Dalam kebanyakan kes, kecederaan pada saraf BPI adalah tidak teruk dan pergerakan tangan bayi akan kembali normal selepas beberapa bulan. Bagaimanapun, dalam 20 peratus kes, kecederaan pada saraf sangat teruk dan mungkin saraf terputus dan ini menyebabkan lumpuh yang berkekalan," katanya.
Jika keadaan bayi masih boleh diselamatkan, doktor akan menyarankan terapi fizikal dan senaman untuk mengembalikan pergerakan sendi serta kekuatan otot pada sendi bahu, siku dan tangan. Ia hendaklah dimulakan seawal umur bayi tiga minggu.
"Tujuannya untuk mengelakkan sendi menjadi kaku. Jika tiada apa-apa tanda perubahan dan pemulihan selepas antara tiga hingga enam bulan, pembedahan boleh dilakukan tetapi kejayaannya bergantung kepada tahap kecederaan saraf bayi itu dan mungkin proses pemulihan akan mengambil masa beberapa bulan hingga tahun," katanya.

No comments: