Tuesday, May 20, 2008

Tali pusat boleh dipotong pada pangkal


Pemotongan dibuat pada pangkal tali pusat jika bayi perlu menjalani rawatan rapi untuk masalah teruk yang dialaminya
UMUMNYA, tali pusat bayi yang baru lahir akan dibiarkan kering dan ia akan tertanggal sendiri. Malah, di kalangan orang Melayu, ada yang menganggap anak akan menjadi degil jika tali pusat tertanggal awal. Apapun, dari sudut perubatan apabila seseorang bayi dilahirkan, tali pusat tidak mempunyai fungsi lagi. Ia akan dibiarkan kering dengan sendirinya manakala salur darah di dalamnya juga akan tertutup.

Justeru, apabila tali pusat tertanggal sendiri, ia bermaksud tisu tali pusat dan salur darahnya telah mati dan tidak ada komplikasi perdarahan akan berlaku. Ketua Jabatan Farmakologi dan Pakar Perunding Pediatrik, Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Dr Mohd Suhaimi Ab Wahab, berkata apabila bayi dilahirkan, secara umum tali pusat akan dikepit atau diikat sebelum dipotong antara tiga hingga lima sentimeter (sm) daripada abdomen bayi.
Beliau berkata, kepitan menggunakan alat penyepit khas bertujuan menghalang berlakunya perdarahan. Pada hari pertama bayi lahir, tisu tali pusat masih hidup dan sukar untuk tercabut atau terputus daripada badan bayi. Tisu akan mula mati dan mengering secara perlahan pada hari berikutnya.

Katanya, dalam keadaan normal, tali pusat perlu dibiarkan pada bayi sehingga ia tertanggal sendiri. Biasanya, ia akan mengambil masa antara satu hingga tiga minggu.
Bagaimanapun, kadangkala ia boleh tertanggal dalam masa kurang daripada seminggu atau melebihi tiga minggu malah mungkin hingga lapan minggu. Secara lebih terperinci, tali pusat kerap dirujuk sebagai talian hayat kepada janin kerana ia membekalkan darah secara berulang alik antara janin dan plasenta. Ia juga membawa nutrisi dan oksigen kepada janin dan menyingkirkan bahan buangan janin.
“Tali pusat mula terbentuk pada lima minggu kehamilan. Ia kemudian memanjang hingga minggu ke 28 kehamilan yang mencapai antara 22 hingga 24 inci.
“Tidak kiralah sama ada tali pusat itu panjang atau pendek, ada kalanya ukuran tali pusat membawa kesan kepada kandungan. Ia mungkin tidak bersambung dengan baik ke plasenta atau mungkin tersimpul atau termampat,” katanya.
Keabnormalan tali pusat boleh mendatangkan masalah ketika hamil atau ketika proses melahirkan, tetapi ada kalanya keabnormalan tali pusat boleh dikesan melalui mesin imbasan.

Dr Suhaimi berkata, di dalam tali pusat terdapat tiga salur darah, dua salur darah arteri dan satu vena. Justeru, kepitan atau ikatan pada tali pusat yang dibuat sebaik bayi lahir akan menghalang perdarahan daripada berlaku. “Sekiranya tali pusat dipotong pada pangkalnya, ikatan atau kepitan tidak dapat dibuat dan bayi boleh mengalami perdarahan yang teruk,” katanya.
Bagaimanapun, jelas Dr Suhaimi ada kalanya doktor sengaja memotong tali pusat bayi pada pangkalnya jika bayi perlu menjalani rawatan rapi untuk masalah teruk yang dialaminya.
“Ia dibuat bagi memasukkan kateter (kateter umbilikal) melalui saluran darah tali pusat. Prosedur ini perkara biasa dijalankan di wad rawatan rapi neonat,” katanya. Dr Suhaimi berkata, kateter yang dimasukkan melalui salur darah tali pusat akan lebih bertahan lama berbanding dengan kateter yang dimasukkan melalui salur darah periferi seperti di tangan atau kaki bayi.
Penggunaan kateter tali pusat ini akan mengurangkan kekerapan membuat cucukan atau tusukan jarum pada bahagian tangan dan kaki bayi bagi mengambil darah atau memasukkan cecair. Dalam keadaan normal, tali pusat perlu dibiarkan pada bayi sehingga ia tertanggal dengan sendiri.
Biasanya ia akan mengambil masa antara satu hingga tiga minggu. Bagaimanapun, kadangkala ia boleh tertanggal dalam masa kurang daripada seminggu atau melebihi tiga minggu malah mungkin hingga lapan minggu. Secara lebih terperinci, tali pusat kerap dirujuk sebagai talian hayat kepada janin kerana ia membekalkan darah secara berulang alik antara janin dan plasenta.
Ia juga membawa nutrisi dan oksigen kepada janin dan menyingkirkan bahan buangan janin. Dr Suhaimi berkata, bagi bayi yang baru dilahirkan, tali pusat atau pangkalnya boleh mengalami jangkitan.
“Ia boleh dikenali apabila tali pusat atau kulit di sekeliling pangkalnya menjadi merah, bernanah atau berbau busuk.
“Sekiranya ia berlaku, bayi perlu segera mendapat rawatan perubatan. Untuk mengelak jangkitan tali pusat, elakkan daripada basah atau terkena air. Jika terkena air, ia mesti dikeringkan segera dengan cara mengelap dengan kain atau tisu yang bersih dan mendedahkan tali pusat kepada udara,” katanya.
Jelasnya lagi, jika tali pusat tertutup dengan lampin (dibedung), risiko jangkitan akan bertambah. Justeru, sapuan dengan kapas yang mengandungi alkohol yang biasanya diberikan oleh hospital dapat mengurangkan risiko jangkitan.
Info
Tali pusat bayi

Dipotong antara tiga hingga lima sm sebelum disepit dengan pengepit khas.
Ia akan dibiarkan kering dan gugur sendiri
Ada kalanya doktor sengaja memotong tali pusat hingga ke pangkal pusat bagi memudahkan rawatan dan mengelak bayi kerap disuntik untuk mengambil darah.
Tali pusat akan gugur antara satu hingga tiga minggu.
Tali pusat yang terkena jangkitan akan merah, bengkak dan bernanah.
Tiada sebarang saraf di tali pusat, justeru pemotongan tali pusat tidak mendatangkan rasa sakit.

No comments: