Monday, May 12, 2008

Rawatan sinusitis tanpa pembedahan

Teknologi terbaru menggunakan belon sinusplasti yang hanya ambil masa sejam setengah

BIASANYA masalah sinusitis yang tidak boleh dirawat dengan antibiotik terpaksa ditangani dengan pembedahan.

Bagaimanapun, prosedur itu akan membabitkan proses membesarkan laluan sinus yang tersumbat dengan mengikis sekitar tulang dan mengeluarkan tisu yang terjejas.

Kini, teknologi terbaru dalam rawatan sinusitis tidak memerlukan pembedahan sebaliknya hanya menggunakan belon dan kateter seperti rawatan sakit jantung.

Prosedur yang dikenali sebagai belon sinusplasti bertindak membuka rongga sinus sama seperti prosedur pakar kardiologi membuka arteri yang tersumbat (belon angioplasti)
Paka
r Perunding Telinga, Hidung dan Tekak, Pusat Perubatan Darul Ehsan, Dr Abdul Razak Rahman Hamzah, berkata rawatan belon sinusplasti tidak membabitkan pembedahan, sebaliknya pesakit yang menjalani rawatan akan dibenarkan pulang dalam masa yang singkat.

“Berbanding pembedahan, belon sinusplasti tidak membabitkan pendarahan dan prosedurnya hanya mengambil masa paling lama sejam setengah,” katanya.

Dr Abd Razak berkata, dalam prosedur belon sinusplasti, pesakit akan dibius sebelum belon dimasukkan ke dalam rongga sinus hingga ke kawasan yang terjejas.

Secara lebih terperinci, ia akan membabitkan penerokaan secara keseluruhan pada bahagian rongga hidung menggunakan belon kateter yang direka khusus untuk keseluruhan sistem rongga hidung yang kompleks.

Belon itu akan menstruktur semula tulang atau membuka dinding laluan yang tersekat membenarkan fungsi sinus normal.

“Belon akan bertindak menstrukturkan semula tulang yang menjejaskan rongga sinus dengan memberi tekanan yang sesuai pada tulang-tulang berkenaan. Binaan tulang-tulang pada sinus yang lembut memudahkan ia distrukturkan semula dengan tidak mendatangkan rasa sakit,” katanya.

Katanya, secara umum prosedur ini hanya mengambil masa 30 minit jika membabitkan satu sinus, tetapi prosedur belon sinusplasti umumnya membabitkan empat atau lima sinus yang tersekat.

Belon sinusplasti mula dikenali apabila penggunaannya dalam rawatan sinusitis diluluskan oleh Pentadbiran Dadah Amerika (FDA) pada 2005. Berbanding dengan instrumen standard yang digunakan dalam pembedahan sinus, belon sinusplasti tidak memerlukan pemotongan atau pembuangan tisu yang terjejas.

Justeru, tempoh pemulihan walaupun banyak bergantung kepada keadaan pesakit itu sendiri tetapi secara umum pesakit boleh pulang ke rumah dalam tempoh 24 jam selepas prosedur. Malah, ia disifatkan oleh ramai pengamal perubatan sebagai prosedur dengan risiko yang sangat minimum.

Prosedur ini popular di Amerika dan kini merekodkan pesakit sinusitis seramai 37 juta orang. Dr Abd Razak berkata, setiap masalah sinusitis tidak sama dan apabila belon sinusplasti hendak dilakukan, perbincangan serta pemeriksaan teliti diperlukan. Katanya, prosedur ini hanya dilakukan kepada mereka yang berusia 17 tahun ke atas.

Mengenali sinusitis Kerap kali sinusitis disamakan dengan resdung. Bagaimanapun, dari sudut perubatan, ia adalah dua perkara yang berbeza. Malah, kedua-duanya juga tidak berkongsi simptom yang sama. Secara umum, sinusitis adalah jangkitan pada sinus.

Mengenali simptom sinusitis adalah mudah, iaitu pesakit akan mengalami selesema berterusan hingga 10 hari dan hingus yang jernih bertukar menjadi hijau atau kuning. Sinus dalam istilah anotomi merujuk pada rongga dalam tengkorak, bersambung ke hidung pada bahagian tulang muka di mana laluan udara dan mukus keluar.

ebenarnya, fungsi sinus tidak diketahui tetapi pakar anatomi percaya ia dijadikan untuk meringankan tengkorak dan membantu suara berdengung dengan baik. Setiap orang memiliki empat pasang sinus iaitu ethmoid (sinus antara mata), sphenoid (sinus bahagian hidung), frontal (sinus pada bahagian dahi) dan maxillary (sinus di bawah pipi).

Apabila sinusitis terjadi, hingus menjadi kotor, berdarah dan berubah warna menjadi hijau atau kuning manakala hidung sentiasa sakit, batuk berpanjangan dan banyak berkahak. Ada banyak faktor terjadinya sinusitis, ia mungkin kerana alahan, habuk, pemakanan selain ketumbuhan dalam hidung dan tulang hidung yang membengkak.

Malah, lahir dalam keluarga yang menderitai asma atau masalah alahan juga berisiko menghidap sinusitis. Selalunya, sinusitis yang kronik dikaitkan dengan halangan dalam sinus. Ia mungkin berpunca daripada sinus yang bengkak atau membran di laluan sinus yang radang. Selalunya sinus boleh menghasilkan suku gelen mukus sehari.

Justeru, apabila sinus tersekat, ia tidak boleh kering dengan sempurna dan cecair yang terkumpul mengalami jangkitan.

Dalam keadaan ini prosedur belon sinusplasti akan menstrukturkan semula garisan tulang di laluan sinus dengan membukanya semula membolehkan cecair itu kering dan berfungsi secara normal.

Info: Prosedur belon sinusplasti

Dengan sistem belon sinusplasti, tiub panduan dan wayar panduan yang fleksibel akan dimasukkan ke rongga hidung. Ia diikuti dengan memasukkan belon di hujung wayar panduan.

Tiub belon sinus diletkkan di kawasan sinus yang tersekat

Penstrukturan semula sinus dengan mengembangkan tulang di kawasan sinus membolehkan laluan dibuka dan berfungsi secara normal.

No comments: