Thursday, January 31, 2008

Dapat anak guna sperma sumsum tulang

LONDON 31 Jan. 2008 – Wanita dijangka berpeluang untuk memiliki anak tanpa ‘kehadiran’ lelaki, menggunakan sperma yang dihasilkan melalui sumsum tulang.

Penemuan ini dilihat sebagai satu kaedah rawatan yang mampu mengatasi masalah kemandulan.
Bagaimanapun, pasangan yang menggunakan kaedah itu hanya boleh melahirkan anak perempuan.

Sungguhpun begitu, pengkritik memberikan amaran bahawa perkembangan itu akan meminggirkan lelaki dan membawa prospek kelahiran bayi secara tiruan sepenuhnya tanpa proses semula jadi.

Menurut majalah New Scientist yang dipetik oleh akhbar dalam talian Daily Mail, ahli-ahli sains mahu mengambil sel stem dari tubuh seorang wanita penderma sumsum tulang dan mengubahnya menjadi sperma dengan bantuan bahan-bahan kimia khas dan vitamin.
Profesor Karim Nayernia dari Universiti Tyne, Newcastle telah memohon kebenaran untuk menjalankan kajian itu dan bersedia memulakannya dalam tempoh dua bulan ini.

Beliau, seorang pakar biologi yang merintis kaedah itu melalui ujian terhadap tikus, percaya sperma perempuan di peringkat awal boleh dihasilkan dalam masa dua tahun, manakala sperma matang pula selama tiga tahun.

Sperma peringkat awal telah pun dihasilkan daripada sumsum tulang.
Penggunaan sel stem daripada seorang penderma dewasa kemungkinannya pesakit barah boleh menghapuskan persoalan etika yang dikaitkan dengan penggunaan embrio.

Sementara itu, para penyelidik di Institut Butantan di Brazil pula mendakwa mereka berjaya menggunakan sel stem embrio tikus jantan menjadi sperma dan juga telur.

Malah, mereka kini sedang menjalankan kajian ke atas sel-sel kulit yang kononnya boleh menghasilkan telur manusia.

Bagaimanapun, ahli-ahli saintis lain memberi amaran bahawa penyelidikan masih di peringkat awal dan sebarang rawatan mengambil masa bertahun-tahun sebelum boleh diperoleh di hospital dan juga klinik.

Malah, mereka juga bimbang kanak-kanak yang lahir dari telur dan sperma tiruan akan mengalami masalah kesihatan yang teruk seperti tikus-tikus yang menjadi bahan uji kaji di Newscastle itu.

“Penggunaan kaedah ini akan melahirkan anak perempuan sahaja kerana sperma ini tidak mempunyai kromosom Y yang diperlukan bagi melahirkan anak lelaki,” kata mereka.

No comments: