Wednesday, January 30, 2008

Senaman, diet sesuai kaedah terbaik kekal cergas

SESIAPA inginkan kesihatan dan kecergasan pada tahap terbaik, mereka mesti bersedia melakukan sedikit pengorbanan dalam gaya hidup.

Senaman lasak secara konsisten dan disiplin dalam mengekalkan diet memang perlu bagi tubuh yang cergas dan sihat. Kedua-duanya memainkan peranan penting dalam mewujudkan faktor 'rasa bagus' bagi individu dalam membantu meningkatkan keyakinan diri.

"Tetapi kesihatan yang baik tidak menjamin tubuh yang anggun. Orang yang sihat tidak semestinya mempunyai tubuh cantik. Isu kecergasan ini banyak berkait dengan pandangan peribadi, dengan setiap orang dengan pendapat masing-masing," kata Kevin Zahri Abdul Ghaffar, seorang jurulatih dan penceramah berkaitan kecergasan dan kini muncul sebagai penulis dengan bukunya Cergas 24/7. Kevin, 29, ialah jurulatih peribadi dengan kelayakan Latihan Kecergasan Atlit Amerika (Afta) dan juga pakar pemakanan. Beliau adalah selebriti kecergasan bagi musim keempat Akademi Fantasia, program hiburan realiti paling diminati pada 2007.

"Ia mengambil masa tiga bulan untuk menulis buku ini dan saya memahami tujuan buku ini. Ini bukan buku yang unggul tetapi sebaliknya sebuah buku praktikal yang mengajar anda bagaimana mengamalkan gaya hidup praktikal," kata beliau dalam temubual dengan Bernama, baru-baru ini. Kevin berkata, kandungan buku itu menyimpulkan bahawa kecergasan adalah isu gaya hidup.

Buku itu adalah buku kecergasan pertama yang ditulis khusus untuk gaya hidup orang Malaysia dan Asia. Pelancaran sulung diadakan di Malaysia, Singapura dan Brunei, diikuti dengan Indonesia dan Thailand.

Diterbitkan oleh Marshall Cavendish Editions, buku ini dijual pada harga RM59.90. Juga boleh didapati dalam versi bahasa Inggeris (Fitness 24/7), dengan 10,000 salinan buku itu akan memasuki pasaran tempatan dan Asia bermula Isnin lalu. "Ia mendedahkan pembaca kepada dunia rahsia praktikal saya bagi gaya hidup cergas dan sihat. Ia juga memperkenalkan petua praktikal mengenai khasiat makanan dan kecergasan yang sesiapapun boleh amalkan," katanya. Beliau berkata, ada rancangan untuk melancarkan buku itu di Asia Barat.

Topik yang dibincangkan Kevin dalam bukunya adalah mengenai khasiat makanan secara umum, mengurang atau menambah berat badan, latihan mengawal berat badan, mengatur program senaman, mengamalkan satu diet praktikal, bagaimana mengempiskan abdomen, petua kecergasan dan makanan penjagaan kesihatan.

"Tidak kira anda penuntut, profesional yang bekerja atau atlit, asas khasiat makanan dan kecergasan tidak berubah. Perbezaannya ialah bagaimana anda mengamalkannya.

"Di Asia, tidak wajar meminta sesiapa mengamalkan diet berasaskan kepada salad dan sandwic. Sebenarnya, semua bergantung kepada pilihan dan keupayaan untuk membezakan antara keputusan baik dan buruk," kata Kevin.

Beliau berkata, kejayaan mengawal berat badan akan membawa kepada perubahan berkekalan dalam gaya hidup dan berhubung dengan kecergasan, isunya bukan kuantiti tetapi kualiti. "Sebagai contoh, menjalani senaman secara berlebihan, mungkin tidak membawa keputusan diharapkan dan begitu juga memakan buah-buahan secara berlebihan juga boleh menyebabkan seseorang mengalami kenaikan berat badan," katanya.

Kevin berkata, rahsia pemakanan adalah seseorang itu perlu bersikap memilih apa yang dimakan. "Saya tidak boleh memberikan anda satu pelan pemakanan yang memaksa anda memakan roti, ayam atau ikan tanpa mengetahui terlebih dulu apa makanan yang anda gemar dan tidak gemar. Anda perlu belajar membuat pilihan lebih bijak berdasarkan apa yang anda gemar."

Beliau berkata, sebagai contoh, di sebalik memakan nasi lemak yang memberikan tenaga sebanyak 925.1 kalori setiap hari, adalah wajar untuk beralih kepada nasi putih.

"Teh tarik rasanya hebat tetapi itu tidak bermakna seseorang itu perlu minum secawan penuh," katanya. Kevin berkata, membaca label kandungan makanan adalah satu lagi tabiat yang mesti diterapkan untuk memastikan seseorang itu mendapat segala maklumat perlu mengenai produk makanan yang dibungkus.

Dalam Cergas 24/7, Kevin juga menjelaskan beberapa mitos berhubung dengan senaman. Sebagai contoh, menahan lapar adalah cara terbaik untuk mengurangkan berat badan dan jika bersenam, seseorang itu bebas untuk makan apa saja yang digemarinya

"Dengan mengurangkan kalori, anda akan kehilangan berat badan tetapi menahan lapar juga adalah cara paling cepat untuk tubuh mengurangkan kadar metabolisme dan paras tenaga. Tetapi, mengurangkan kalori dengan drastik boleh membawa kepada kemerosotan otot dan masalah kesihatan. Bagi dewasa, tiada guna mereka mengambil kurang daripada 1,000 kalori setiap hari. "Apabila anda mula bersenam, apa yang anda makan lebih penting.

Anda memerlukan pemakanan yang sihat dan bukan kalori kosong daripada lemak dan gula. Anda bukan saja akan berasa lebih bagus, malah akan tidur lena dan dapat melawan selesema serta jangkitan."

No comments: