Saturday, January 26, 2008

PnD pembunuh kanak-kanak

PENYAKIT pneumokokal boleh dicegah dengan vaksin.

MENINGITIS, radang paru-paru dan jangkitan telinga tengah mempunyai satu persamaan. Semuanya dikategorikan sebagai penyakit pneumokokal (PnD) yang disebabkan bakteria ‘streptococcus pneumoniae’.

Ada lebih 90 jenis bakteria PnD dan ia adalah satu daripada penyakit pembawa maut yang paling mudah berjangkit. Setiap tahun antara 700,000 dan 1 juta kanak-kanak berusia lima tahun ke bawah mati akibat PnD.

Untuk setiap jam, antara 80 hingga 112 kanak-kanak mati akibat penyakit maut ini atau secara kasarnya antara 1,900 hingga 2,700 kanak-kanak mati setiap hari di seluruh dunia manakala di negara membangun, PnD dianggap sebagai punca utama kematian kanak-kanak.

Pengerusi Perikatan Strategik Asia Demi Mencegah Penyakit Pneumokokal (ASAP) yang juga Ketua Jabatan Penyakit Berjangkit Pediatrik di Kolej Perubatan Universiti Filipina, Dr Lulu Bravo, berkata perjuangan untuk mencegah lebih ramai kanak-kanak daripada meninggal dunia akibat PnD di Asia Pasifik harus ditingkatkan kerana angka kematian semakin meningkat.

“Sebagai doktor dan ibu bapa, saya tahu betapa hancurnya hati ibu bapa yang kematian anak. Namun, anda mungkin tidak dapat memahami derita dan kehilangan itu sehingga ia berlaku kepada anak anda. Saya ingin menjelaskan keadaan ini boleh dielakkan,” katanya.

Dr Lulu berkata, antara penyakit yang dirujuk sebagai PnD termasuk meningitis, pneumonia, bakteremia dan otitis media akut. Ia dianggarkan mengakibatkan sehingga sejuta kematian di kalangan kanak-kanak yang kebanyakannya tinggal di negara sedang membangun.

Simptom Simptom PnD berbeza mengikut usia kanak-kanak dan bergantung kepada masalah yang dihadapinya, sama ada meningitis, radang paru-paru atau jangkitan telinga tengah. Bagaimanapun, jika anda merasakan anak anda mengalami jangkitan serius, bawa mereka berjumpa doktor dengan segera. Penyakit pneumokokal sebenarnya boleh dicegah melalui vaksin. Buat masa ini, vaksin yang dikenali sebagai ‘vaksin berkonjugat pneumokokal sakarida’ atau ringkasnya PCV-7 adalah vaksin yang pertama dan satu-satunya vaksin untuk mencegah penyakit pneumokokal invasif di kalangan bayi dan anak kecil yang berusia di bawah 24 bulan.

Vaksin ini juga membantu melindungi kanak-kanak yang sudah mencecah usia sembilan tahun. PCV-7 digunakan untuk imunisasi yang aktif dan membantu melindungi daripada penyakit yang disebabkan oleh tujuh serotip (jenis) bakteria streptococcus pneumoniae, yang juga dikenali sebagai pneumokokus.

Sebelum ini, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyarankan kemasukan PCV-7 dalam program imunisasi kebangsaan terutama di negara yang mencatatkan kadar kematian kanak-kanak di bawah usia lima tahun mencatat hingga 50,000 setahun.

No comments: