Sunday, January 20, 2008

PELBAGAI: PENERANGAN PENYAKIT

GOUT

Gout merupakan sejenis artritis yang disebabkan oleh kandungan asid urik yang berlebihan dalam darah. Akibatnya, ia berkumpul pada bahagian sendi dan membentuk kristal yang mendatangkan kesakitan kepada penghidapnya.

Ia sebenarnya bukan sekadar menyerang bahagian kaki, tetapi juga sendi lain termasuk pergelangan tangan dan juga jari.

Diet yang tidak seimbang merupakan faktor penting yang menyumbang kepada kejadian gout.
Mereka yang mengambil alkohol secara berlebihan, kegemukan dan kekurangan enzim urinase juga boleh mendapat masalah ini.

Ia tidak hanya menyerang kaum lelaki, tetapi juga kaum wanita tetapi sering dialami pada usia yang lebih lewat, kebanyakannya selepas menopaus berbanding dengan kaum lelaki yang mendapatnya pada usia yang lebih muda.

Penghidap gout seharusnya mengelakkan makanan yang tinggi dengan kandungan purin seperti daging merah, organ dalaman haiwan, sesetengah kekacang dan juga makanan laut.
Sebaiknya, kurangkan juga pengambilan lemak haiwan, lemak tepu dan lemak trans yang akan meningkatkan penghasilan dan kandungan asid urik.

Dalam masa yang sama, tingkatkan pengambilan serat yang boleh merangsang persekitaran yang lebih bersifat alkali dan meningkatkan kecairan asid urik.

Amalkan pengambilan air secukupnya untuk mengekalkan tahap pencairan urin dan menggalakkan penyingkiran asid urik.

Dari segi herba, biji saderi boleh dianggap sebagai bahan diuretik dan membantu pembersihan darah. Ia boleh memainkan peranan dalam penyingkiran asid urik melalui ginjal.

Antara herba lain yang turut bermanfaat termasuklah Guaiacum, capsicum dan juga kunyit yang mempunyai bahan antikeradangan dan bermanfaat untuk kejang dan sakit sendi.
Sarsaparilla pula boleh digunakan untuk membersihkan toksin daripada sistem tubuh.
Halia membantu menghangatkan, melegakan kesakitan serta memperbaiki peredaran darah, bersesuaian untuk mereka yang menghidap masalah berkaitan dengan keradangan.

KESAKITAN SENDI

Masalah kesakitan sendi banyak dialami oleh golongan berusia.

Ia juga dikenali sebagai masalah kemerosotan rawan atau dikenali sebagai osteoartritis.
Penipisan atau koyakan pada rawan ini akan menyebabkan tulang keras akan bergeseran antara satu sama lain apabila adanya pergerakan. Keadaan ini akan menyebabkan kesakitan, pembengkakan dan seterusnya menjejaskan kemampuan pergerakan sendi.
Lama-kelamaan, sendi juga mungkin akan kehilangan bentuk asalnya.

Sebenarnya, ia juga boleh menjejaskan sendi-sendi lain, seperti pinggul dan tangan.
Selain penuaan faktor risiko lain termasuklah berat badan berlebihan, kecederaan sendi dan juga mereka yang terlibat dalam aktiviti yang memberikan tekanan berlebihan kepada sendi seperti ahli sukan.

Pada peringkat permulaan, kesakitan pada sendi boleh dirasai selepas aktiviti fizikal atau senaman. Kekejangan sendi terutamanya pada waktu pagi juga memberi petanda awal kepada osteoartritis.

Glukosamin yang diambil secara oral banyak digunakan untuk merawat osteoartritis.
Pengambilan glukosamin bermanfaat dalam membantu membina semula rawan dan merawat artritis. Dos yang biasa digunakan untuk rawatan osteoartritis adalah sekitar 1500 miligram sehari.

Kesan positifnya termasuklah melegakan kesakitan, yang berkemungkinan besar disebabkan oleh bahan antiradang untuk memudahkan pergerakan.

Bagi mereka yang mempunyai masalah keradangan, pengambilan minyak ikan juga menawarkan cara mudah untuk memperolehi jumlah omega 3 secukupnya, yang terdiri daripada asid eikosapentaneoik (EPA) dan asid dokosaheksanoid (DHA).
Asid-asid lemak poli-tidak tepu ini juga turut berperanan dalam pengawalan masalah keradangan seperti osteoartritis.

Manakala pengambilan ubat penahan sakit seharusnya dikurangkan dan hanya diambil apabila keadaan memerlukan.


REHAT ELAK KELETIHAN

Rehat secukupnya merupakan ubat yang mujarab untuk mengatasi keletihan. Kelesuan anda mungkin disumbangkan oleh kedua-dua faktor iaitu keletihan fizikal dan stres emosi akibat tuntutan kerja.

Oleh itu, adalah penting bagi anda untuk merancang dan meluangkan masa sebaik mungkin agar anda mempunyai masa untuk berehat secukupnya. Selain pemakanan yang seimbang, peranan suplemen kini turut diperakui dalam membantu kesejahteraan dan mempertingkatkan kualiti kehidupan.

Vitamin B kompleks contohnya terkenal kerana fungsinya dalam membantu menangani stres, keletihan dan meningkatkan kesihatan saraf.

Begitu dengan herba tradisi, yang telah diperakui sejak sekian lama, malah sejak beribu tahun seperti gingko dan ginseng.

Kedua-dua herba ini membantu meningkatkan kecergasan. Herba yang bersifat afrodisia seperti Horny goat weed, Damiana, Tribulus territis, Withania dan Muira puama juga telah lama dikenali dan digunakan oleh masyarakat terdahulu kerana kebanyakan daripada herba-herba ini juga bersifat adaptogen yang membantu melawan tekanan dan merehatkan saraf-saraf.

No comments: