Wednesday, January 30, 2008

Didik anak pilih makanan berkhasiat

BEBERAPA insiden di sekolah rendah baru-baru ini cukup memberikan pelbagai reaksi kepada masyarakat. Kes–kes yang melibatkan keracunan, baik makanan mahupun bahan kimia walaupun muncul sekali-sekali tetap memerlukan perhatian serius semua pihak.

Antara kes terbaru adalah melibatkan kes keracunan makanan di dua buah sekolah di Terengganu. Segelintir pelajar terpaksa dibawa ke hospital kerana berasa mual dan muntah setelah mendapat makanan di kantin sekolah. Nyata, insiden tersebut sedikit menjejaskan proses pengajaran dan pembelajaran mereka dan juga pelajar lain di sekolah berkenaan.

Antara faktor biasa terjadinya insiden sedemikian ialaha faktor kecuaian manusia di samping proses penyediaan yang tidak mengikut spesifikasi yang telah ditetapkan. Mengikut kes keracunan terdahulu, ada sesetengah pengusaha kantin gagal untuk menyediakan makanan yang bersih dan berkhasiat, akibat daripada terlalu mendahulukan keuntungan. Malah ada sesetengah pekerja di kantin mengambil sikap sambil lewa apabila berhadapan dengan aspek kebersihan makanan.

Dalam masa yang sama, ada juga yang telah mengambil kesempatan dengan menjual makanan dan minuman ringan yang sepatutnya tidak dijual kepada murid-murid. Kandungan makanan ringan yang tidak berkhasiat dan mempunyai komplikasi terhadap kesihatan ini wajar dielakkan daripada menjadi santapan generasi muda kita.

Di sini, saya ingin mengesyorkan supaya ibu bapa, guru dan pihak berkuasa turut bersama-sama memastikan pelajar mendapat makanan yang berkhasiat.

Pemantauan

Pemantauan terhadap kebersihan dan makanan yang dijual wajar dilaksanakan secara berkala. Hal ini penting bagi mengelakkan berlakunya kecuaian di dalam proses penyediaan makanan. Perbincangan mengenai menu yang bersesuaian, juga wajar dilaksanakan di kalangan pengusaha dan pihak sekolah.

Pengusaha pula perlu menyediakan satu piawaian dalam penyediaan makanan. Elakkan daripada menjual makanan tidak berkhasiat di kantin, sebaliknya banyakkan makanan yang berkhasiat seperti buah–buahan dan sayur-sayuran. Sekiranya memerlukan khidmat nasihat terutama dalam penyediaan makanan yang berkhasiat, pengusaha boleh mendapatkannya melalui pegawai kesihatan daerah.

Sekiranya amalan pemakanan sihat dan berkhasiat ini dapat dilaksanakan di sekolah, ia pasti dapat mengelakkan daripada berlakunya lagi masalah keracunan makanan. Malah, ia merupakan satu pendidikan kepada murid-murid untuk memilih makanan yang berkualiti untuk badan mereka.

No comments: