Thursday, January 24, 2008

Petua Mengatasi Stres garap empat elemen menangani tekanan

DALAM meniti kehidupan sebagai khalifah Allah s.w.t. di muka bumi ini, cabaran dan dugaan adalah dua perkara yang tidak mungkin dapat dielakkan. Ini kerana, kemampuan manusia menangani cabaran dan dugaan secara berhikmah merupakan salah satu kayu pengukur bagaimana Allah s.w.t. menilai tahap keimanan seseorang.

Kegagalan manusia menguruskan dua perkara tersebut secara berkesan, secara langsung akan membuatkan diri mereka mudah dikuasai amarah dan dipengaruhi syaitan, seterusnya memberi kesan yang tidak baik kepada keimanan diri.

Ia akan membangkitkan satu tekanan dalam diri yang dipanggil oleh kebanyakan ahli psikologi sebagai stres - suatu reaksi negatif mental dan fizikal terhadap semua permasalahan yang dihadapi dalam kehidupan.

Ia juga boleh ditakrifkan sebagai tekanan atau desakan yang berpunca daripada bebanan, konflik, keletihan, ketegangan, panik, perasaan gemuruh, kemurungan, hilang daya serta tenaga dan sebagainya.

Menurut kajian, gejala stres terhasil berikutan ketidakseimbangan yang berlaku di antara keperluan dan keupayaan seseorang. Secara umum, apabila seseorang mendapati keperluannya melebihi keupayaannya sendiri, maka stres secara tidak langsung juga akan terhasil.
Terdapat beberapa faktor yang menjadi punca utama berlakunya stres iaitu; sifat semula jadi, ilmu dan pendidikan, suasana dan persekitaran, tanggungjawab dan kerjaya, sosial (hubungan sesama manusia), hubungan dengan Allah serta gangguan perasaan.

Sebagai contoh, sifat semula jadi yang tidak sukakan kekalahan, terlalu inginkan kesempurnaan total (perfectionist), suka mendesak, kuat cemburu, risau yang keterlaluan dan tidak suka ditegur akan membuatkan seseorang mudah paranoid terhadap orang lain dan keadaan sekeliling.

Kurangnya ilmu pengetahuan pula membuatkan seseorang mudah melatah dan melenting serta berasa rendah diri, manakala suasana sekeliling yang tidak aman akan hanya mengusutkan fikiran dan menjauhkan ketenangan.

Seterusnya, bebanan kerja dan kegagalan menguruskan tanggungjawab juga merupakan antara punca berlakunya stres. Tanggapan bahawa tanggungjawab yang dipikul terlalu banyak atau terlalu sedikit, terlalu banyak keputusan perlu dibuat, harapan yang terlalu tinggi untuk digalas, kerja yang membosankan serta jawatan yang statik dan terbatas adalah antara alasan yang biasa didengar oleh kebanyakan daripada kita, pada hari ini.

Pun begitu, ramai yang tidak menyedari bahawa Allah sebenarnya sangat mengasihi mereka yang selalu bersyukur dan akan menganugerahkan rezeki yang melimpah ruah kepada mereka yang istiqamah dan berterima kasih kepada-Nya. Malah, rasa syukur juga secara tidak langsung dapat menghilangkan stres kerana syukur terbukti menghilangkan perasaan tamak, cemburu, kerisauan yang melampau dan sebagainya yang boleh menambahkan tekanan ke atas seseorang insan.

Hubungan sosial dan hubungan dengan Allah s.w.t. yang diuruskan dengan baik juga boleh menghindarkan stres. Contohnya, hubungan yang baik dengan keluarga, sahabat dan jiran tetangga bukan sahaja dapat memberikan kehidupan yang aman malah dapat menghindarkan konflik seterusnya mengurangkan stres dalam kehidupan.

Hubungan baik dengan Allah s.w.t. pula dapat memberikan ketenangan dalam menjalani kehidupan seharian. Ramai yang beranggapan ia sukar dilakukan secara menyeluruh tanpa menyedari Allah s.w.t. hanya mahukan hamba-Nya untuk menegakkan kebenaran dan menghindarkan kemungkaran.

Sekiranya kita berjaya memahami konsep ini, Insya-Allah kita tidak akan berasa susah dan tertekan dalam mengamalkan segala ajaran yang dituntut oleh Islam kerana Islam itu sendiri adalah agama yang mudah dan tidak akan menyusahkan umatnya.

Namun, adalah sangat menyedihkan apabila didapati pada hari ini, semakin ramai penduduk Malaysia yang sanggup membunuh diri lantaran gagal mengawal tekanan yang dihadapi. Semuanya kerana kurangnya ilmu pengetahuan mengenai stres.

Ramai beranggapan stres tidak boleh disembuhkan serta memandang remah mengenainya. Sedangkan hakikatnya, tanggan dan sikap sebegini menatijahkan satu keadaan yang boleh diibaratkan sebuah bom jangka yang menanti saat untuk meletup.

No comments: