Saturday, December 22, 2007

124. 25 peratus lelaki Australia hadapi masalah seksual

Lebih 25 peratus atau satu perempat daripada lelaki di Australia mempunyai masalah mengekalkan ereksi dan walaupun ia kerap berlaku di kalangan lelaki dewasa masalah itu turut dihadapi mereka yang berusia lingkungan 20-an.

Penyelidik yang menjalankan kajian terhadap 1,500 lelaki berusia 20 tahun atau lebih di barat Australia, mendapati kebanyakan mereka tidak menemui doktor untuk mendapatkan nasihat, menjalani rawatan atau mengambil pil Viagra.

Mereka mendapati, 25.1 peratus daripada responden menghadapi masalah mengekalkan ketegangan kemaluan dan 8.5 peratus daripadanya berada pada peringkat teruk.

Penyelidik juga memberitahu, hasil penemuan itu mungkin memberi gambaran keseluruhan masalah yang berlaku di kalangan lelaki Australia.

Perangkaan itu, bagaimanapun, diubah suai dengan mengambil kira golongan berusia lebih tua yang melengkapkan penyelidikan berkenaan.

Walaupun kebanyakan responden sudah mengalami masalah itu lebih daripada setahun hanya 14.1 peratus mengakui mereka menjalani rawatan.

"Masalah mengekalkan ketegangan memang banyak berlaku di barat Australia dan perkara itu biasanya tidak dikenal pasti dan tidak dirawat," kata Kew-Kim Chew dari Insitut Penyelidikan Perubatan Keogh.

Beliau mendedahkan, satu daripada setiap enam lelaki berusia 20 hingga 29 tahun menghadapi masalah ini berbanding kira-kira separuh daripada jumlah lelaki berusia 30-an dan satu bagi setiap tujuh lelaki berusia 40-an. - Agensi 23/12/07

No comments: