Sunday, December 2, 2007

22. Kehamilan ibu HIV

SEKIRANYA anda mengandung dan tubuh anda mengandungi sejenis kuman yang dikenali sebagai Human Immunodeficiency Virus (HIV), ia boleh ditularkan kepada bayi anda.

Namun, ada langkah-langkah kesihatan tertentu yang dapat mengurangkan risiko ini. HIV menyebabkan sindrom kurang daya tahan penyakit (AIDS).

Infeksi berlaku apabila bendalir atau cecair daripada individu yang dijangkiti seperti darah, air mani, rembesan dari faraj dan susu badan memasuki badan wanita.

Sentuhan dengan cecair tersebut berlaku semasa hubungan kelamin intim, penyusuan dada, darah dan juga perkongsian jarum suntikan dalam kes penyalahgunaan dadah.

‘‘Transfusi darah juga berkemungkinan tetapi dalam kebanyakan kes pemindahan, anda tidak perlu runsing kerana darah-darah di Malaysia disaringkan serta diuji dengan kehadiran kuman-kuman merbahaya seperti HIV, hepatitis serta malaria.

‘‘Sekiranya seseorang wanita dijangkiti HIV, sindrom AIDS tidak berlaku dengan pantas. Sistem keimunan badan diterokai dan dilemahkan secara beransur-ansur,’’ kata Pakar Perbidanan dan Sakit Puan, Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Prof. Madya Dr. Shah Reza Johan Noor.

Menurutnya, rungutan seperti demam selesema mungkin berlaku dan apabila sistem keimunan badan bertambah lemah, anda akan merasai keletihan ketara, hilang berat badan serta lemah keseluruhan dan juga demam.

Beliau berkata, AIDS dilabelkan apabila seseorang itu mempunyai kriteria tertentu seperti kekurangan sel CD4 di bawah paras tertentu.

‘‘Sel ini merupakan salah satu sistem utama keimunan badan. Bilangan sel CD4 ini akan menyatakan akan keutuhan sistem keimunan badan anda.

‘‘Apabila keimunan badan jatuh, anda akan terdedah kepada penyakit- penyakit serta kanser-kanser yang tertentu,’’ ujar beliau.

Mungkin berbulan-bulan dan kadangkala bertahun- tahun sebelum seseorang disahkan sebagai pembawa kuman HIV, barulah AIDS dimanifestasikan.

Disebabkan sifat kuman yang tidak meledak manifestasinya itu, anda mungkin tidak tahu akan kehadiran HIV dan merasakan yang anda seorang yang sihat. Penularan berlaku tanpa pengetahuan.

Masih tidak ada vaksin mahupun perawatan untuk kuman HIV, yang ada hanyalah ubat-ubatan yang boleh melambatkan kehadiran AIDS serta membantu sistem keimunan merosot dengan cepat.

Terdapat langkah-langkah tertentu untuk meminimumkan tularan kepada bayi yang sedang dikandung.

*HIV dan mengandung

Sekiranya anda dijangkiti oleh HIV, infeksi pada bayi boleh berlaku semasa ia di dalam kandungan, semasa kelahiran juga semasa penyusuan badan.

‘‘Sebab itulah status HIV perlu diketahui seawal mungkin semasa mengandung, sebab ada langkah-langkah tertentu yang boleh membantu mengurangkan risiko pada bayi.

‘‘Sekiranya tidak dirawat, kebarangkalian bayi untuk dijangkiti adalah setinggi 25 peratus tetapi dengan ubat serta langkah-langkah tertentu mampu meminimumkan penularan,’’ jelas Dr. Shah Reza lagi.

*Ujian

Sebagai penjagaan kesihatan semasa mengandung, di Malaysia, wanita hamil pada lawatan pertama akan diuji kehadiran kuman HIV.

Jika kuman didapati positif, ujian lanjutan pengesahan dilakukan. Mempunyai HIV, tidak bermakna yang anda menghidapi AIDS.

Sekiranya anda dan suami berisiko tinggi, mungkin disebabkan oleh pengalaman lampau, sosial serta perubatan, ujian kehadiran HIV yang negatif tidak bermakna yang anda tidak mempunyai jangkitan.

Cuma, antibodi memerlukan masa untuk penghasilan dengan jumlah tertentu untuk dikesan. Sekiranya anda sangsi, ujian yang sama boleh diulang pada penggal ketiga mengandung.

*Rawatan

Dr. Shah Reza berkata, sekiranya kehadiran HIV dikesan, penyakit-penyakit lain juga akan disaring.

Kemungkinan tularan kepada bayi semasa mengandung bergantung pada jumlah virus di dalam badan serta status CD4.

Jumlah CD4 yang rendah serta paras kehadiran kuman HIV yang tinggi meningkatkan peratusan jangkitan.

‘‘Banyak kombinasi ubat-ubat digunakan untuk merawat HIV, sekiranya puan sudah pun mengambil ubat sebelum mengandung, teruskan pengambilannya semasa mengandung.

‘‘Sekiranya puan belum lagi menerima apa-apa perawatan, tunggu sehingga trimester/penggal pertama mengandung sebelum memulakan ubat,’’ terangnya sambil menambah, ubat ini bertujuan mengurangkan bebanan kehadiran kuman HIV.

Sebagaimana ubat-ubatan lain, ubat ini juga mengganggu tumbesaran bayi dalam kandungan, tetapi sekiranya tidak diambil, bayi pula akan mendapat HIV dengan peratusan yang tinggi.

Berkemungkinan selepas kelahiran, bayi akan mendapat anemia (penyakit kekurangan darah) serta kelembapan tumbesaran yang lain, tetapi risiko alahan terhadap HIV lagi besar sekiranya rawatan tidak diberikan.

*Kelahiran

Kebarangkalian infeksi pada bayi tinggi semasa kelahiran kerana ia terdedah kepada cecair serta bendalir badan ibu yang mempunyai kuman HIV.

Disebabkan isu inilah, wanita hamil dinasihat agar melahirkan bayi mereka menerusi pembedahan caesarean terancang, terutamanya jika anda mempunyai bebanan kuman HIV yang tinggi.

‘‘Ujian rapid HIV dilakukan sekiranya puan melalui proses kelahiran tanpa mengetahui status HIV. Jika ujian rapid HIV itu positif, langkah-langkah keselamatan serta ubat diberikan.

‘‘Perlu diingat, walaupun ujian tersebut positif, tidaklah bermakna yang puan mempunyai HIV, ujian kedua serta lanjutan akan dikendalikan untuk kepastian,’’ kata Dr. Shah Reza.

Bagi tujuan keselamatan, perawatan diberikan untuk meminimumkan penularan kepada bayi semasa kelahiran. Lazimnya penyusuan dada ditunda sehingga status kekal HIV diketahui dengan pasti.

*Selepas bayi dilahirkan

Ujian dan perawatan

Bayi akan diuji beberapa kali selepas kelahiran. Lazimnya ujian yang positif berlaku sebaik sahaja kelahiran tetapi ini tidak bermakna yang bayi mendapat HIV.

Kadangkala ujian ini menjadi negatif setelah 6 bulan. Sekiranya anda menerima rawatan semasa mengandung, bayi juga akan menerima perawatan.

Dos pertama akan diberikan setelah 8 hingga 12 jam kelahiran dan akan diteruskan setiap 6 jam sehingga usianya mencecah enam minggu.

*Pemakanan bayi

Wanita yang mempunyai HIV dinasihatkan supaya tidak mengamalkan susuan dada kerana kuman HIV boleh hadir di dalamnya. Susu formula diberikan sebagai gantian.

Disebabkan oleh payudara yang semakin membengkak kerana penyusuan tidak dapat diberikan, langkah-langkah berikut perlu diikuti supaya kesakitan payudara dapat dikurangkan.

* Sokonglah payudara dengan coli yang kemas, membalut dada di bahagian payudara juga boleh mengurangkan renjatan pergerakan serta ayunan

* Penggunaan ais di payudara

* Pengambilan ubat penahan sakit seperti paracetamol

* Jangan mengurut serta menungku haba di payudara kerana kaedah ini akan menambahkan lagi penghasilan susu.

No comments: