Tuesday, December 11, 2007

48. Terapi testosteron ‘lelaki menopaus’

DALAM pada wanita sering dipersalahkan apabila melalui krisis pertengahan usia dan dikaitkan dengan ‘ketidaknormalan’ menopaus, pasangan mereka pula seolah-olah mendabik dada sambil mempropagandakan mitos tentang betapa lelaki tidak dimakan usia.

Lelaki tidak akan suka mendengar ini. Tetapi hakikatnya, mereka juga tidak terkecuali mendapat menopaus lelaki atau lebih tepat lagi, andropaus. Terimalah kenyataan ini dengan hati yang terbuka.

Pakar Runding Urologi, Datuk Dr. Tan Hui Meng berkata, testosteron iaitu hormon seks lelaki yang utama akan berkurangan sebanyak satu peratus setiap tahun selepas lelaki mencecah usia 40 tahun.

Jika tidak dirawat, kekurangan testosteron boleh menyebabkan kemurungan teruk, osteoporosis, anemia dan masalah kesihatan serius seperti sindrom metabolisme – yang boleh menyebabkan diabetes dan sakit jantung.

Sindrom metabolisme merupakan masalah perubatan yang dicirikan oleh kegemukan dan gangguan insulin yang menyebabkan kandungan gula darah tidak normal, tahap kolesterol tinggi dan hipertensi ringan.

‘‘Lelaki yang kehilangan nafsu seks, kekurangan tenaga, masalah tumpuan, lemak badan berlebihan dan jisim otot dan tulang yang merosot mungkin dibelenggu keadaan perubatan yang dinamakan sindrom kekurangan testosteron.

‘‘Disfungsi erektil (ED) atau mati pucuk juga disebabkan oleh kekurangan testosteron – malah 20 peratus daripada lelaki yang menghidap ED mempunyai masalah ini,’’ kata beliau.

Menurutnya, kekurangan testosteron juga kerap berlaku di kalangan para penghidap diabetes melitus jenis 2.

Berdasarkan kepada kajian komuniti, kata Dr. Tan, kira-kira 18.5 peratus daripada lelaki Malaysia disahkan mengalami penyakit ini tetapi angka yang sebenar mungkin lebih tinggi.

‘‘Malangnya, lelaki tidak mendapatkan rawatan untuk menangani masalah kekurangan testosteron kerana mereka tidak sedar kesan buruk yang dibawa oleh masalah ini.

‘‘Di Malaysia, kesedaran mengenai keadaan ini masih lagi rendah dan oleh itu ia tidak dapat didiagnosis dan diberikan rawatan yang sewajarnya,’’ jelasnya.

Tambahnya, memandangkan kemerosotan kadar testosteron adalah sebahagian daripada proses penuaan, masalah ini perlu ditangani sekiranya disusuli oleh gejala-gejala seperti kemerosotan fungsi seks, gangguan mood dan penurunan tahap tenaga keseluruhan.

Ini kerana, masalah berulang seperti itu boleh merendahkan harga diri seorang lelaki, menjadikan hubungan pasangan tegang, mengganggu kerjaya dan juga menyebabkan masalah kesihatan yang serius.

Terapi suntikan testosteron tahan lama pertama di dunia

Memperkenalkan Nebido® – terapi testosteron yang selamat, berkesan dan menyenangkan untuk memulihkan kesejahteraan seksual, fizikal, mental dan prestasi lelaki, sekali gus menambah baik kualiti hidup mereka.

‘‘Nebido® adalah sejenis terapi suntikan testosteron tahan lama yang pertama dihasilkan di dunia untuk menangani kekurangan testosteron.

‘‘Ini sememangnya berita baik bagi lelaki berusia 40 tahun ke atas yang berada di kemuncak kerjaya masing-masing, tetapi mengalami kemerosotan dari segi prestasi seksual, fizikal dan mental akibat kekurangan testosteron,’’ kata Pakar Runding Urologi dan Profesor Urologi dan Keseksualan Manusia, Hamburg, Jerman, Dr. Aksam A. Yassin.

Beliau berkata, Nebido® memberikan harapan baru kepada lelaki Malaysia di mana mereka boleh kembali lebih yakin, bebas dan menikmati kualiti kehidupan yang lebih baik.

Terapi ini terbukti melalui ujian klinikal dalam meningkatkan nafsu dan fungsi seks, menambahkan jisim dan kekuatan otot, mengurangkan lemak badan dan memberikan kesan positif terhadap mood.

Penggunaan Nebido®, tambahnya, serasi dengan gaya hidup lelaki moden dan senang untuk digunakan – malah ia ‘berfungsi’ setiap hari tanpa memerlukan rawatan harian.

‘‘Nebido® membekalkan badan dengan dos testosteron yang stabil dan tetap dalam jangka panjang.

‘‘Kajian mengesahkan bahawa Nebido® mengekalkan kadar testosteron dalam darah dalam julat biasa selama kira-kira tiga bulan. Justeru, empat dos setahun biasanya diperlukan,’’ ujar Dr. Aksam.

Oleh kerana Nebido® diberikan oleh doktor, keselamatan pesakit dapat dikawal dan diawasi dengan lebih baik. Setakat ini Nebido® diterima dengan baik oleh kebanyakan pesakit dan mempunyai kesan sampingan minimum.

Profesor berkenaan turut menyarankan agar lelaki yang mengalami gejala kekurangan testosteron memeriksa kadar testosteron dan membincangkan pilihan rawatan dengan doktor.

Rawatan sedia ada mengekalkan kadar testosteron biasa badan untuk tempoh yang singkat, justeru ia perlu diberi dengan kerap.

Rawatan testosteron seperti Nebido® memberikan pilihan terapi lebih baik kepada lelaki Malaysia. Lagipun, rawatan ini juga mudah, selamat dan berkesan.

Sehingga kini, Nebido® telah diluluskan di lebih 20 negara di seluruh dunia termasuk Korea Selatan, Filipina, Indonesia dan Australia.

Nebido® juga telah mendapat kelulusan di Malaysia sebagai rawatan sindrom kekurangan testosteron pada 10 Ogos 2006.

Apa itu testosteron?

Testosteron merupakan hormon seks terpenting lelaki yang dihasilkan oleh badan.

Pada awal tumbesaran, ia bertanggungjawab bagi pertumbuhan normal dan perkembangan organ seks mereka. Begitu juga dengan ciri-ciri fizikal bersifat kelelakian seperti rerambut di badan dan otot-otot.

Paras testosteron yang normal menyumbang kepada tenaga, fungsi seksual, mood dan libido. Dalam kebanyakan lelaki, testosteron dirembeskan secara automatik.

Ia dihasilkan oleh testis (kelenjar seks lelaki) setelah mendapat isyarat yang dihantar oleh hipotalamus dan kelenjar pituitari yang terletak di bahagian dasar otak.

Sindrom kekurangan testosteron

Bagaimanapun, dalam sesetengah kes, testis tidak berupaya memenuhi keperluan testosteron tubuh. Keadaan ini juga dikenali sebagai hypogonadism.

Banyak kemungkinan yang menyebabkan masalah ini seperti ketidaknormalan genetik, kecederaan pada testis dan ubat-ubatan tertentu.

Bagaimanapun, penuaan memainkan peranan utama dalam kemerosotan progresif paras testostero, yang turut dikenali sebagai sindrom kekurangan testosteron lambat-mula, lazimnya dihidapi oleh lelaki 40-an.

Beberapa kajian (Massachusetts Male Aging Study in 1991, Vermeulen Study in 1972) telah mengesahkan bahawa kadar testosteron aktif menurun seiring peningkatan usia, bermula dari umur 40 tahun, kira-kira 1.2 peratus kemerosotan setahun.

Menjelang usia 70 tahun, seseorang lelaki itu kehilangan hingga kira-kira 35 peratus daripada jumlah testosteron aktif asal mereka. Kebanyakan pesakit diabetes turut mempunyai paras testosteron rendah.

Lain-lain faktor termasuklah kegagalan testis untuk berfungsi mungkin disebabkan oleh masalah keturunan, bahan-bahan toksik atau beracun, tumor, pembedahan dan lain-lain.

Simptom

Antara aduan biasa yang dikaitkan dengan masalah kekurangan testoteron termasuklah:

* Tidak bernafsu dan lemah tenaga batin

* ED dan kekerapan ereksi yang menurun

* Lemak badan berlebihan

* Jisim otot dan tulang yang merosot

* Tidak dapat menumpukan perhatian

* Rasa lemah dan tidak bermaya

* Kemurungan.

Diagnosis

Kaum Adam yang memperlihatkan tanda atau gejala-gejala kekurangan testosteron hendaklah berjumpa doktor untuk memeriksa para testosteron mereka.

Seseorang itu dikenal pasti mempunyai masalah testosteron yang rendah jika tahap testosteron darah mereka berada di bawah 12 nmol/L (paras normal di antara 12 nmol/L dan 40 nmol/L).

Doktor juga akan menilai sejarah perubatan pesakit, mengendalikan pemeriksaan fizikal yang umum dan pemeriksaan prostat untuk mengesahkan keadaannya.


Rawatan

Walau apa pun punca dan penyebabnya, kekurangan testosteron boleh menjejaskan keinginan seks, tidak bertenaga dan hilang mood.

Usah bimbang. Kekurangan testosteron boleh dirawat dengan cara mengembalikan kadar testosteron di dalam tubuh badan dalam lingkungan paras yang normal.

Sehingga kini, terapi testosteron merupakan rawatan terbaik bagi masalah kekurangan testosteron yang telah terbukti keberkesanannya di dalam banyak kajian serta pengalaman klinikal yang bertahun-tahun lamanya.

No comments: