Wednesday, December 12, 2007

81. Kesukaran tidur di Malaysia

SUKAR untuk bangun pada waktu pagi? Rasa mengantuk pada waktu petang? Adakah fikiran anda sentiasa teringatkan tilam empuk, walaupun ketika anda sedang sibuk bekerja pada waktu siang?

Ini semua adalah senario biasa di kalangan rakyat Malaysia, bukan kerana kita malas, tetapi ramai antara kita kekurangan suatu aktiviti yang penting dalam hidup kita, iaitu tidur.

Malangnya, pada zaman kita semua berlumba-lumba mengejar kemakmuran dan terpaksa bekerja hingga lewat petang atau malam, kita mudah terjebak ke dalam gaya hidup yang tidak sihat.

Menurut Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) masalah berkaitan tidur adalah antara rungutan klinikal yang paling kerap dilaporkan di Malaysia hari ini.

Satu daripada punca utama yang menyebabkan kita sukar tidur ialah bunyi bising.

Bunyi muzik dan televisyen yang kuat memang boleh mengganggu tidur tetapi bunyi nyamuk berdesing di telinga paling menyakitkan telinga dan mengganggu tidur kita! Walaupun anda sudah dilamun mimpi, bunyi nyamuk berdesing boleh membuat anda terjaga, dengan sentakan seperti mandi air sejuk!

Tahukah anda bahawa nyamuk lebih suka menggigit bila anda tidak bergerak, lebih-lebih lagi sewaktu anda tidur.

Lebih menjengkelkan, makhluk perosak ini tertarik kepada kepala dan bahagian kaki, yang lebih hangat dan terdapat lebih banyak kelenjar peluh. Dan memburukkan lagi keadaan, tindakan spontan melibas atau memukul nyamuk yang berlegar di keliling kepala hanya membuat anda tersedar daripada lamunan mimpi indah, dan menyebabkan anda kehilangan tidur yang berharga.

Hasil penyelidikan demi penyelidikan membuktikan bahawa tidur dan kesihatan saling berkait.

Menurut Lawrence Epstein, M.D., Pengarah Perubatan Serantau Sleep Health Centers di Boston, Massachusetts, dan bekas presiden American Academy of Sleep Medicine, kebanyakan orang memerlukan 7 hingga 8 jam tidur semalam, bukan semata-mata untuk menjaga kecantikan kulit dan menyerikan wajah!

Jika anda adalah antara begitu ramai orang yang tidak mendapat cukup tidur, berwaspadalah kerana kekurangan tidur boleh menjadi punca beberapa masalah kesihatan. Ia boleh menyebabkan peningkatan berat badan, tekanan darah tinggi dan sistem imun kurang berkesan. Kekurangan tidur bukan sahaja boleh menjejaskan kesihatan anda, bahkan boleh mengancam keselamatan anda.

Jadi, bagaimanakah cara kita boleh mendapat tidur dan rehat secukupnya pada waktu malam? Satu daripada cara paling mudah untuk mendapatkan tidur yang berkualiti ialah dengan menetapkan rutin waktu tidur yang sesuai. Lakukan perkara yang sama setiap malam sebelum anda masuk tidur.

Sebagai contoh, anda boleh mandi air suam atau membaca selama 10 minit setiap malam sebelum tidur. Menarik langsir dan memperlahankan radio, TV dan perkakas lain yang bising juga boleh dijadikan rutin sebelum tidur. Lama-kelamaan, fikiran anda akan mengaitkan aktiviti ini dengan tidur dan membantu membuat anda rasa mengantuk.

Bagi memastikan anda dan orang-orang yang tersayang dapat tidur tanpa gangguan, jangan lupa menggunakan penghalau nyamuk yang berkesan bagi menjauhkan serangga pengacau ini. Gunakan penghalau nyamuk yang memberikan perlindungan secara berterusan dan konsisten hingga sekurang-kurangnya lapan jam. Dengan penghalau nyamuk zaman sekarang, anda tidak perlu menyalakan api yang boleh menyebabkan kebakaran atau membahayakan keluarga anda. Malah, ada antaranya memberi lebih ketenangan fikiran, kerana ia berkesan dan tidak perlu disambung kepada bekalan elektrik. Ini menjadikannya lebih selamat.

Terdapat banyak cara lain untuk membantu dan membolehkan kita dan keluarga mendapat tidur yang secukupnya. Dengan mematuhi beberapa pantang larang yang mudah, kita boleh memastikan keluarga kita mendapat rehat secukupnya untuk melakukan aktiviti harian biasa.

No comments: