Tuesday, December 11, 2007

68. Ibu bapa pembawa Talasemia, apa risiko anak-anak?

SOALAN:-

SELAMA ini saya tidak pernah terfikir untuk menjalani ujian Talasemia kerana beranggapan tiada ahli keluarga saya sebagai pembawa gen penyakit tersebut. Malah, ketika membuat keputusan berumah tangga hampir dua tahun lalu, saya hanya menjalani ujian saringan HIV sahaja. Keadaan itu juga berlaku pada isteri saya.

Namun begitu, ketika isteri saya disahkan mengandung, paras hemoglobin darah isteri saya merosot hingga ke paras 8.0 walaupun mengambil vitamin yang dibekalkan oleh pihak hospital malah mengambil Obimin. Memandangkan tiada sejarah penyakit tersebut di dalam keluarga, kami menganggap ia perkara biasa bagi ibu yang mengandung.

Ketika kami mengunjungi sebuah pusat perubatan swasta bagi tujuan persediaan melahirkan anak kelak, pakar sakit puan di situ menyarankan agar isteri saya menjalani ujian darah lengkap termasuklah ujian Talasemia bagi mengesan punca sebenar paras hemoglobin isteri saya merosot walaupun dia mengesyaki isteri saya sebagai pembawa gen Talasemia.

Apabila keputusan diperolehi, isteri saya disahkan sebagai pembawa gen Talasemia Alfa Trait. Kemudian, doktor menyarankan saya turut menjalani ujian yang sama dan disahkan sebagi pembawa gen Talasemia Beta Trait. Perkara ini mengejutkan kami kerana tiada sejarah keluarga kami sebagai pembawa penyakit ini, walaupun diakui tiada seorang pun keluarga kami pernah menjalani ujian saringan Talasemia.

Isteri saya dijangka melahirkan anak kami tidak lama lagi. Yang menjadi kemusykilan kami adalah:

A- Apakah risiko bayi kami kelak, adakah dia berpotensi sebagai pembawa Talasemia Major sehingga memerlukan pemindahan darah?

B- Adakah ini bermakna bilangan ahli keluarga saya hanya terhad kepada saya, isteri dan anak yang bakal dilahirkan sahaja kerana kami pembawa gen Talasemia?

C- Pakar perbidanan dan sakit puan menyarankan agar kami menyimpan cord blood atau darah tali pusat sebagai persediaan di masa hadapan. Apa pandangan doktor?

D- Apakah peluang anak kami menjalani kehidupan yang sihat seperti orang lain?



JAWAPAN:-

A- Sekiranya kedua ibubapa adalah pembawa, anak mempunyai 25 peratus risiko untuk mendapat talasemia major yang memerlukan pemindahan darah.

B- Tidak, tetapi setiap kali hamil risikonya, 25 peratus anak adalah normal, 25 peratus talasemia major dan 50 peratus pembawa sihat

C- Jika mampu, digalakkan untuk menyimpan darah tali pusat. Boleh digunakan untuk pemindahan dalam kes-kes talasemia major dan juga kanser

D- Sebanyak 25 peratus normal dan 50 peratus pembawa sihat.

No comments: