Sunday, December 9, 2007

30. Penyakit Denggi

PENULARAN wabak denggi yang begitu mudah menyerang manusia sebenarnya berpunca daripada diri manusia itu sendiri dan mereka juga yang perlu menghasilkan penawarnya.

Denggi sejenis penyakit berjangkit disebabkan virus denggi bawaan nyamuk aedes. Nyamuk ini dikenali dengan belang hitam putih di kaki dan kepalanya. Penyakit bermula dengan gigitan yang selalunya aktif sekitar jam 5 hingga 7 pagi dan senja dari jam 5 hingga 7 malam.

Simptom yang dialami mangsa penyakit ini seperti demam kuat secara mengejut, ruam merah pada kulit, sengal-sengal otot, sendi biji mata dan kepala serta pendarahan pada hidung, badan dan mulut.

Dalam kes serius, individu yang digigit nyamuk aedes akan rasa sakit kepala yang kuat, hilang selera makan, muntah dan sakit perut.

Hingga kini masih belum ada vaksin khusus yang dapat memberi perlindungan untuk tempoh jangka panjang bagi mengelak penyakit itu selain daripada beberapa jenis ubat-ubatan untuk memulihkan mangsa.

Demam denggi berpunca daripada faktor persekitaran yang tidak bersih dan terurus sehinggakan menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes yang berkaitan dengan penjagaan kebersihan di persekitaran kita.

No comments: